lørdag den 4. juni 2011

Min lille samling af storkenæb

I dag er endnu en af mine storkenæb sprunget ud - nemlig denne yndige hvide sag, der også var blandt dem, jeg såede sidste forår:


Der med er jeg nu oppe på 6 forskellige storkenæb, der er sprunget ud - 7, hvis man tæller de vilde med. Og så vidt jeg husker, mangler der stadig mindst en. Det synes jeg da er blevet til en helt pæn lille samling på bare et år. Det er uden tvivl den plante, jeg har flest forskellige af - endnu :-)

Her er de andre, der alle er sprunget ud i løbet af den sidste lille uges tid:

To af dem jeg selv har sået. Eng-storkenæb, Geranium Pratense. Tror måske
den første er en "Mrs. Kendall Clark" og den anden en "Splish Splash"

En indkøbt "Jolly Bee" og en lyserød, der kommer fra min mors have.

 Blodrød Storkenæb/Geranium sanguineum var. Striatum, som jeg også selv har sået,
og en af de vilde, der har sået sig selv :-)

6 kommentarer:

  1. Storkenæb er bare skønne, Din samling er dejlig, især Splish Splash og Striatum.

    SvarSlet
  2. Den der Splish Splash skal jeg da vist på udkik efter, - jeg er først lige begyndt at indføre storkenæb, efter at have læst så meget om deres fortræffeligheder = bunddække!! :o)

    SvarSlet
  3. Jeg er også rigtig glad for min lille samling - og man får jo et endnu tættere forhold til dem, når man har sået dem selv og gået og puslet om dem fra de var små :-)

    Splish Splash'en fulgte med i en frøblanding med engstorkenæb, hvor et par af de andre også stammer fra. Jeg var slet ikke forberedt på, at der også var denne blåspættede med, så jeg blev glædeligt overrasket, da den sprang ud for et par dage siden :-)

    Jeg ser også frem til at de bliver mere bunddækkende, men de skal nok have et par år til at vokse sig større i, før de for alvor begynder at få den fylde, jeg går og drømmer om.

    SvarSlet
  4. Det er en flot samling på blot et år! Men med tålmodighed og omsorg kan der komme meget ud af en pose frø :-)

    Jeg har tre forskellige, hvoraf to af dem er sprunget ud. Det er gode og trofaste stauder :)

    SvarSlet
  5. Jeg kommer i tanke om at jeg ønsker mig Blodrød storkenæb. Der er en storkenæb til enhver lejlighed og jeg kan ikke få nok af dem fordi de dækker så fortrinligt og er så fine:)) jeg har ikke prøvet at så storkenæb, men det er måske ligetil?

    SvarSlet
  6. Hej Susanne
    Ja, det er dejligt så meget, der kan komme ud af en pose frø. Mit havebudget er ret beskedent, så hvis det ikke var for frøposer, ville der ikke være mange blomster i min have nu. Der var stort set kun græsplæne, da jeg fyttede ind for 1½ år siden. Det kræver bare lidt tålmodighed, for mange af stauderne blomstrer først andet år.

    Hej Lisbeth
    Jeg havde, som du kan se, stor succes med de storkenæb, jeg såede sidste år. Man skal bare være opmærksom på, at de skal have en kuldeperiode. Jeg såede dem i januar/febrar og satte derefter potterne ud i sneen. Da foråret kom spirrede de faktisk allesammen, så det var jo egentlig ret enkelt. Den blodrøde var den eneste, der allerede nåede at blomstre lidt sidste år, men i år er alle de andre også kommet med. Så jeg kan varmt anbefale det :-)

    SvarSlet

Jeg bliver altid glad for en lille hilsen, så du må endelig ikke holde dig tilbage :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...