søndag den 19. juni 2011

Krudt eller ukrudt?

Sidst jeg lugede, lod jeg disse stå, fordi jeg ikke vidste, hvad det var - det kunne jo vise sig at være noget godt. Nu blomstrer de så med de fineste små hvide blomster. Spørgsmålet er bare, hvad det er for nogen. Jeg synes måske godt, det kunne ligne Matrem - nogen, der kan genkende dem?



Den fandtes også i en mere fyldt udgave - hvis det da er den samme. Men det tror jeg det er, for bladene ligner, og de har den samme kraftige lugt, når man nulre dem.


Og så var der denne her søde lyslilla en, som også overlevede lugningen. Gad vide, hvad det er for en?



Indtil videre får de i hvert fald lov til at blive, for uanset om det er ukrudt eller ej, så synes jeg, de er ret søde  - og de generer ikke nogen, hvor de står. På den anden side, kunne det jo være meget rart at vide, om det er nogen, man tjener sig bedst med at få plukket, før de begynder at sætte frø :-)

Vejret tegner i øvrigt fint og solrigt her til morgen - dejligt :-)

Ha' en rigtig dejlig søndag!

8 kommentarer:

  1. Hej Signe

    Det ligner Matrem. Jeg har dem også i min have, hvor de sår sig selv rundt omkring i køkkenhaven. En yndig lille nøjsom plante.

    SvarSlet
  2. Jeg synes også, at det ligner en matrem. Planten er villig til at selvså sig, men er til gengæld også nem at fjerne, hvis den kommer et upassende sted.
    Den anden blomst kender jeg ikke, så der kan jeg desværre ikke hjælpe dig!

    SvarSlet
  3. Nogle blomster kan man ikke nænne at luge væk. Jeg tror også de hvide er matrem, den lilla kender jeg ikke men den er da køn.
    Jeg har også små selvsåede violer rundt om i haven, og dem nænner jeg heller ikke at luge væk. Det skal heller ikke være alt for velfriseret det hele.

    SvarSlet
  4. Tak for kommentarerne :-)

    Jamen, så tror jeg da, at det hermed er vedtaget, at det ér martem - som vist i øvrigt skulle være en gammel lægeplante mod migræne :-)

    Og den anden er så køn, at jeg har besluttet, at den gerne må selvså sig, hvis den får lyst :-)

    SvarSlet
  5. Jeg ønsker mig da alle de søde varianter af matrem - min har lille gult øje som en margerit.
    Jeg synes at den lilla kunne ligne de Have-Bakkestjerner min mor havde for år tilbage da hun havde sin kolonihave.
    Erigeron speciosus.
    Hilsen Berit

    SvarSlet
  6. Hej Berit

    Jeg tror da du har ret - så er musterierne opklaret. Det var sørme godt, jeg ikke fik dem luget væk!

    Mange tak for hjælpen allesammen :-)

    SvarSlet
  7. Da jeg læste i din kommentar, at det er en medicinplante, kom til at tænke på, at jeg sidste år havde et indlæg om matrem.
    Jeg skrev følgende; "matrem - en lægeplante, som kan bruges ved hovedpine og migræne, ved at spise ét blad hver dag. Og der er lavet naturmedicin af planten. Den er også tidligere blevet brugt mod gigt, muskelspændinger, hævede led og feber, idet den er betændelseshæmmende".

    Ha' en dejlig søndag :-)

    SvarSlet
  8. Hej Susanne
    Sikke mange gode egenskaber den har. Tak for oplysningerne :-)

    SvarSlet

Jeg bliver altid glad for en lille hilsen, så du må endelig ikke holde dig tilbage :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...