mandag den 6. juni 2011

Hjem fra Kolding til blomstrende have

Jeg gjorde noget meget impulsivt i går. Jeg ringede til min mor, der bor ved Korsør (og har bil, og er lige så glad for sin have, som jeg er for min), og spurgte, om hun ikke havde lyst til at køre med en tur til Plantemarked i Kolding - og det havde hun heldigvis :-)

To billeder fra Geografisk Have i Kolding

Sikke en dejlig dag vi havde. Alle de skønne planter, og så fik jeg hilst på Marlene fra Sataudefeen og købt en fin stjerneskærm af hende, som jeg har ønsket mig (det var faktisk de eneste af mine frø, jeg ikke fik til at spirre i år).

Jeg kiggede også efter andre havebloggere, men genkendte ikke lige nogen af jer. Måske var jeg også lidt for optaget af alle de fine planter og skønne blomster - kan være vi ses en anden gang :-)

Jeg flottede mig og købte for ca. 250 kr. planter. Det lyder måske ikke af meget, men de føltes som ret meget, da jeg på tilbagevejen skulle have både planter og hund med mig i toget fra Korsør til København. Det var lidt af en udfordring, men jeg er vildt glad for dem :-)

En stjerneskærm fra Staudefeen

Digitalis og daglilje

Den blødeste duftgeranie og en dejlig hosta

Et par petunia i den yndigste æbleblomst-lyserøde farve og en nellike, der får samme kulør.

Det blev også til et par primulaer og en blå anemone, men de er midlertidigt mellemlandet i min mors have.

Hjemme igen efter en lang dag på farten ventede min egen dejlige og frodige have :-)

Tulipanen Greenland synger på sidste vers her i selskab med natvioler, som også er fine sammen med storkenæbene 

 Den anden klematis ved hoveddøren var nu også sprunget ud og den krøllede havde rettet sig lidt ud.

Timianen har blomstret et stykke tid, og riddersporen 'Cliveden Beauty' er nu sprunget helt ud

Der er også masser af blomstrende margueritter

Og flere roser er sprunget ud :-)

Hvor er det dejligt at komme hjem til efter en fantastisk dag i de jyske. Det er ikke sidste gang, jeg lægger vejen forbi Geografisk Have eller opsøger et plantemarked. Det kan næsten sammenlignes med at tage et barn med i tivoli.

Nu skal jeg bare have fundet en plads til alle de skønne nye planter :-)

13 kommentarer:

  1. Kære Signe,

    det var rigtigt hyggeligt at møde dig. Det er lidt underligt at møde de andre bloggere i virkeligheden :-) Tak for linket.

    Skønne billeder fra din have - som altid.

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  2. Det var da smart at få din mor med. I har sikkert nydt det lige meget begge to :-)

    Smukke billeder fra din have, og dejlige indkøb.

    SvarSlet
  3. ja det var det rene slaraffenland i Kolding... jeg glæder mig allerede til næste år! Hvor jeg tror jeg vil snuppe en idé fra Fru Friis, der havde forsynet sin plante-indkøbs-vogn med blog-navn ;-) Det var smart! Er det ikke bare skønt at komme hjem til så mange blomster?

    SvarSlet
  4. Jeg er helt misundelig da jeg ikke selv havde mulighed for at komme til Kolding. Dejlige planter du har med hjem.
    Dine egne blomster er også skønne, især din ridderspore har en fantastisk farve.
    Ja, nu blomstrer roserne, pæonerne og alt muligt andet, det er bare skønt med alle de billeder man kan finde hos alle bloggerne.

    SvarSlet
  5. Ja, det er vidunderligt at komme retur til sin have efter lidt afsked. Der sker bare så meget på denne tid!

    Kan se I har haft bloggertræf i Kolding. Bor selv i Bagsværd, så jeg nøjes med at glæde mig over jeres glæde.
    Marianne, Den helbredende have

    SvarSlet
  6. Håber at rigtig mange af os kan mødes til en hyggelig dag sammen på blogtræf i København 10/9.
    Hilsen Berit

    SvarSlet
  7. Har lige set mange af dine billeder af dit "eventyr"hjem, jeg er meget imponeret :)

    Ja..ja.. jeg ved det... næste gang KOMMER JEG OGSÅ TIL PLANTEMARKED I KOLDING, om jeg så skal komme en dag før og sove ved indgangen ;)

    SvarSlet
  8. @Marlene: Det var også rigtig hyggeligt at møde dig - og ja, lidt underligt sådan at træde ud af cyberspace :-)
    Jeg er i øvrigt rigtig glad for den fine stjerneskærm :-)

    @Ina: Ja, det var ret heldigt, at jeg fik lokket min mor til at køre en tur til Kolding - det gør jo kun oplevelsen endnu bedre, når man har nogen at dele den med :-)

    @Anette: Jo, det er super skønt :-)
    Ærgeligt, vi missede hinanden. Jeg holdt faktik øje med Fru Friis' navneskilt, men det missede jeg desværre også. Det var ellers en fremragende idé :-)

    @Gitte: Jeg kan godt forstå, du er lidt misundelig. Det var en rigtig dejlig dag.
    Jeg synes også den sarte blå ridderspore er ret yndig. Jeg fik sået en del af dem sidste år, så jeg kan glæde mig over dem flere steder i haven nu.

    @Marianne: Det kunne være, vi skulle overveje at slå os sammen nogle af os københavnere og låne en bil og køre derover næste år. Det kunne sikkert også være hyggeligt :-)

    @Berit: Ja, nu bliver jeg jo nødt til at reservere dagen i kalenderen. Glæder mig allerede til at få hilst rigtigt på jer allesammen. Hvor er det et godt initiativ :-)

    SvarSlet
  9. Så mange vakre blomster du har i hagen din:o)
    Jeg var i Kolding for 2 år siden, og da besøkte jeg Geografisk have, virkelig en skjønn plads som jeg gjerne besøker igjen:o)

    Ha en deilig aften!
    Knus, Helene (fra Norge)

    SvarSlet
  10. Det var da vare en god idé du der fik :-) Sikken nogle spændende planter du har købt. Jeg glæder mig til at se det hele igen, når du har plantet det ud :-)
    Det lyder virkelig som om vi sjællændere har noget at tage til Kolding efter næste år :-)
    Er det ikke bare dejligt at komme hjem efter sådan en plante-dag, og så blive så glad over at se sin egen have. Sådan havde jeg det også da jeg kom hjem fra 'mit hjem er mit slot'. Sådan helt, jeg havde næsten glemt hvor dejlig min egen have også er :-)

    SvarSlet
  11. @Tim: Mange tak - og velkommen på bloggen! :-)
    Det var også en rigtig dejlig oplevelse, så jeg kan kun anbefale det på det varmete - men overnatnig i køen er måske lige at gå til yderligheder ;-)

    @Helene: Tak - og hyggeligt med et blog-besøg fra Norge :-)
    Håber også, du får en dejlig aften.

    @Hanne: Det var nemlig en rigtig god idé :-)
    Jeg skal nok vise billeder igen, når jeg har fået dem plantet, men jeg har endnu ikke helt fundet ud af, hvor de skal stå. Sikke et luksus-problem, hva'. :-)
    Jeg havde også overvejet at tage til "Mit hjem er mit slot" - det er jo noget tættere på for en københavner som mig. Men så blev det altså Kolding i stedet :-)

    SvarSlet
  12. Sikke meget du fik for 250 kr. og du får nok "skruet" planterne ned - håber jeg :)

    SvarSlet
  13. Hej Signe! Jeg hørte godt nok rygtet hos Marlene, at du havde været der, - ærgeligt vi ikke stødte ind i hinanden! Det var da en genial ide at samles nogle stykker i en bil til næste år, så ses vi bare der!! :o)
    Skønne planter du har købt og ligeså dejlige billeder fra din have.

    SvarSlet

Jeg bliver altid glad for en lille hilsen, så du må endelig ikke holde dig tilbage :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...