torsdag den 16. juni 2011

Det blev en hvid digitalis

Da jeg var på plantemarked i Kolding, købte jeg en ny digitalis. På skiltet var de afbilledet i forskellige nuancer af rosa og lysserød, så jeg var lidt spændt på at se, præcis hvilken farve, den ville få. Nu har det vist sig at den er hvid - eller sådan næsten da. Det havde jeg slet ikke regnet med, da jeg plantede den i det nye bed ved siden af stjerneskærmen, men jeg synes den er rigtig fin, så det gør absolut ikke noget :-)

Jeg har nemlig i forvejen to rosa digitalis 'Camelot Rose' der blomstrer. Jeg såede en del sidste forår, men af en eller anden grund gik de fleste til. Nu satser jeg bare på, at både de gamle og den nye bliver leveringsdygtige i en masse dejlige rosa og hvide digitalis-børn, for dem vil jeg rigtig gerne have mange, mange flere af :-)


Det gælder i øvrigt også den fine stjerneskærm, som jeg også havde med mig hjem fra Kolding. For hvor det sidste år var mine digitalis, jeg ikke havde så meget held med at så, så har det i år været mine stjerneskærmfrø, der ikke er lykkedes for mig. Og dem kunne jeg også sagten få plads til rigtig mange flere af :-)

13 kommentarer:

  1. Ja, hvis de vælger at lave nye blandinger, kan du jo næste år være heldig at få endnu flere forskellige. Personligt er jeg også vild med stjerneskærm. Jeg har selv en hvidlig og en rosa, men vil gerne have mange flere.

    SvarSlet
  2. Ja, det ville da være skønt med nye blandinger :-)
    Jeg vil også meget gerne have nogle flere forskellige stjerneskærm - men til at starte med vil jeg nu være ret godt tilfreds, hvis den jeg har, bare vil formere sig lidt :-)

    SvarSlet
  3. Uhm dejlige billeder, dejlige planter. Hvid var da ikke det værste, vel :)

    Stjerneskærm skal nok sprede sig via sine frø, det gør den her i hvert fald. Dog lidt langsomt, synes jeg - men måske nusser jeg ikke nok om de små pus :)

    SvarSlet
  4. Stjerneskærm er smuk og er også én af de stauder, som jeg med tiden skal have ind i haven - gerne i flere forskellige nuancer.
    Jeg troede, at jeg havde hvide digitalis, men de blev sørme lyserøde - sådan kan vi blive så overraskede :-)

    SvarSlet
  5. Digitalis tilfører haven et uhøjtideligt, naturligt præg, når de får lov at dukke op sådan lidt hist og pist... Og de kommer jo ikke altid samme sted to år i træk, så 'billedet' skifter. Herligt.
    Jeg har både forskellige rosa nuancer og den renthvide. Jeg har læst, at chancen for at planten overlever fra år til år er størst, hvis man klipper blomsterstænglen af, inden den sætter frø. Og da et par enkelte frøstande er rigeligt til en million-millard frøplanter, sker der jo ikke det store ved at gøre forsøget med alle de andre.

    SvarSlet
  6. Flot hvid Digitalis :-) Alle mine er rosa i år. Jeg såede ellers nogle hvide, men de blev aldrig til noget, så jeg må på den igen. De er bare flotte.

    SvarSlet
  7. En skam, at jeg ikke så, at der var digitalis til salg i Kolding, da mange - rigtigt mange - underligt nok spurgte efter dem i år, og jeg plejer at have nogenlunde styr på, hvem der har hvad til salg, så jeg kan sende kunderne derhen ;-)

    Den er smuk, den hvide - ja, det er de alle :-)

    SvarSlet
  8. Hvor er det altså bare hyggeligt at sidde her, mens regnen trommer ned udenfor, og læse alle jeres søde kommentarer :-)

    @CuginaK
    Nej, hvid var absolut ikke det værste :-)
    Håber jeg også får held med formeringen af min stjerneskærm :-)
    Og velkommen her på bloggen i øvrigt :-)

    @Susanne
    De er heldigves skønne både de hvide og de lyserøde :-)
    Stjerneskærm har stået meget højt på min ønskelise det sidste års tid. Så da det ikke lykkedes mig selv at få den til at spire, så slog jeg til, da jeg så den i Kolding - hos Staudefeen i øvrigt. Og det er jeg rigtig glad for, at jeg gjorde :-)

    @Marie-Louise
    Jeg synes også, de tilfører en helt fantastisk stemning til en have, men jeg skal nok op på lidt flere end tre, før det for alvor slår igennem her. Men de skal nok komme. Det kunne da være, jeg også skulle forsøge mig med at klippe nogle af blomsterstænglerne af. Det var da et godt tip - tak for det :-)

    @Ina
    Ja, de er flotte. Du må bare forsøge igen. Og alt mulig held og lykke med det :-)

    @Marlene
    Det kunne være, jeg lige skulle starte med at takke for den fine stjerneskærm - den har ikke skuffet, som du nok kan se :-)
    Jeg tror jeg købte den allersidste digitalis i hele Kolding. Det var den sidste, de havde i den stand, hvor jeg købte den (jeg kan ikke huske, hvem, der havde standen). Og efterfølgende blev jeg stoppet igen og igen af folk, der ville høre, hvor jeg havde købt den. Så jeg var vist ret heldig :-)

    SvarSlet
  9. Jeg har mange af de lilla digitalis og nogle enkelte lysere, men ingen hvide. Den mest almindelige stjerneskærm frøsår sig villigt hos mig. De lidt mørkere er ikke så kvikke til det.

    SvarSlet
  10. Havens ukronede vilde og uhøjtidelige Dronning - de er skønne digitalis og jeg holder med Marie Louise......uhøjtideligt og vildt er rigtig godt.

    Jeg har både den røde og hvide her men drømmer om en lyserød jeg så i Sverige sidste sommer :0)

    Smukke, smukke billeder også i indlægget her under Signe :0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
  11. @Høneballehaven:
    Så håber jeg da bare at min er lige så villig til at selvså :-)

    @Dorthe:
    Jeg er helt enig med både dig og Marie-Louise, og jeg glæder mig helt vildt til, at jeg om nogle år forhåbenlig har haven fyldt med digitalis :-)
    Held og lykke med at få fremskaffet den svenske skønhed - ser frem til at se den på din blog en dag :-)

    Knus Signe

    SvarSlet
  12. Ja, den er fin :-)

    Så var det måske hos dig, de havde set den ;-)

    SvarSlet
  13. Den er virkelig smuk din kridhvide digitalis :-) Jeg tror aldrig jeg har set en helt hvid.
    Jeg har nogle lidt lavere planter i creme-hvide, de er også søde. Men din er meget elegant.
    Jeg har også haft held med at få dem til at leve et år til, ved at klippe blomsterstilken af når den har blomstret færdigt.

    SvarSlet

Jeg bliver altid glad for en lille hilsen, så du må endelig ikke holde dig tilbage :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...