onsdag den 29. juni 2011

Katost fra naboen

Sidste år fik jeg en fin lille katost af en af mine søde naboer - jeg tror, det er den, der hedder Malva Sylvestris Zebrina.

Jeg havde forelsket mig lidt i den, når jeg gik forbi hendes hus, hvor de stod ved hovededøren i nogle mindre krukker og blomstrede med de skønneste små blomster. Da jeg kom til at nævne det for hende, greb hun fluks en af krukkerne og stak den i hånden på mig. (Ikke så tosset med sådan en nabo, hva?)

Den blev stående i krukken resten af sommeren, men da jeg lavede det nye bed ved havelågen i efteråret fik den ærespladsen lige inden for lågen.

Da foråret kom, kom den desværre ikke. Jeg satte i stedet forskellige andre planter, og glemte efterhånden alt om den fine katost. Lige indtil i dag  - for se, hvad der pludselig stod og blomstrede ved lågen :-)

Jeg må nok erkende, at jeg har et svagt punkt for hele katost-familien - snart er det stokrosernes tur til at springe ud for første gang i haven, og jeg glæder mig helt vildt til at se, hvilke skønne farver, de vil åbenbare :-)


Lige overfor den blomstrende katost, på den anden side af stien, stod min storkenæb Jolly Bee og blomstrede så fint, at den også lige fik sneget sig med :-)


 Jeg må videre med belægningen på gårdspladsen - kan I have en rigtig dejlig dag!

7 kommentarer:

  1. Nydelig! Helt enig med deg i at Kattost er en flott staude. En av de gode, gamle som burde brukes mer. Ønsker deg en strålende dag :)

    SvarSlet
  2. Katost er skønne, fine billeder. Sjovt du har kommet på Svanholm før, min svigerinde og hendes familie har boet der meget længe, det er intressant at se den udvikling af stedet der er sket i tidens løb. /Sophia

    SvarSlet
  3. @Kari:
    Ja, katosten er en dejlig familie, men desværre er det nærsten kun stokroserne man ser, man går og smug-kigger ind i de haver, man kommer forbi på sin vej.

    @Sophia
    Tak - og velkommen på bloggen :-)
    Jeg synes også, det var lidt sjovt, da jeg pludselig stødte ind i billederne på din blog - men det er efterhånden en del år siden, jeg har været der.

    Ha' en rigtig dejlig dag!

    SvarSlet
  4. Hej Signe. Malva sylvestris skal sås hvert år :O)Men du kan også lade den så sig selv, eller hjælpe lidt til ved at smide frø i det sene efterår. Den findes i flere farver. Jeg har haft den i magenta, i lyserød og i lilla (i bundfarben mener jeg)

    SvarSlet
  5. Hvor sjovt - mine Zebrina er også lige begyndt at blomstre - de har sået sig flittigt :-)

    SvarSlet
  6. @Susanne
    Det har du da ret i - godt den nåede at så sig selv :-)

    SvarSlet
  7. @Marlene
    Det lyder da dejligt :-)

    SvarSlet

Jeg bliver altid glad for en lille hilsen, så du må endelig ikke holde dig tilbage :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...