mandag den 27. juni 2011

En overvintret dronning


Sidste sommer købte jeg en rigtig fin 'Dronning Ingrid' pelargonie, for sådan en syntes jeg hørte sig til, hvis man skulle skabe den helt rigtige kolonihavestemning. Jeg kan ikke huske, hvor meget jeg gav for den, men det var nok til, at jeg kun købte en, og at jeg samtidig bestemte mig for, at jeg ville overvintre den og bruge den til at lave en masse stiklinger.

Den stod og så rigtig fin ud hele sommeren, og da efteråret kom flyttede den med ind i stuen. Som månederne gik rykkede den mere og mere i baggrunden, for sommerens glans forsvandt efterhånden helt og aldeles. Den fik en slat vand fra tid til anden, men fik ellers lov til at stå og se kedelig ud gemt lidt af vejen bag nogle af de kønnere stueplanter.

Da foråret kom, blev den fundet fren igen og fik klippet alle de lange ranglede stængler af, og så blev der ellers lavet stiklinger. Det er blevet til mindst 20 af slagsen, der nu selv står med de første små blomster - både i haven og hos venner og familie.


Efter den omgang så dronningemoderen om muligt endnu mere afpillet ud. Jeg havde ingen illusioner om, at der nogensinde ville komme en køn plante ud af hende igen, men med lidt frisk jord og gødning, kunne det jo være, at hun, som et bedre avlsdyr, kunne bruges til flere stiklinger næste år.

Men der tog jeg fejl. Som månederne er gået er hun vokset mere og mere til, og nu er hun kønnere end nogen sinde før. Stor og kraftig og frodig. Som beløning har hun fået en af de helt store krukker, hvor hun rigtig kan stå og tage sig ud, som den dronning hun er.

Gad vide om hun mon bliver endnu smukkere til næste år :-)

10 kommentarer:

  1. Dronningemødre er seje!! Hvor er den flot og rigtig meget kolonihaveagtig :o)

    Skal den så på vinterferie eller kan du blive ved med at huse den, når først frosten kommer??

    SvarSlet
  2. Skøn dronningeplante og hvor er det sejt med alle de stiklinger.

    Ulla

    SvarSlet
  3. @Fru Friis:
    Tak - ja, meget kolonihaveagtig :-)
    Da jeg gav hende den store krukke overvejede jeg faktisk, om det nu var så smart, når hun skulle med ind igen til efteråret. Men jeg må se, om ikke det kan lade sig gøre at finde en plads et sted - eller kunne det da godt være, jeg skulle overveje at sende hende på vinterferie hos en, der har lidt større forhold :-)

    @Ulla:
    Tak :-)
    Jeg blev lidt overrasket over, hvor nemt det er at lave stiklinger - så det er lige før man skal passe på, man ikke får lavet for mange :-)

    SvarSlet
  4. Den er meget flot. Der er sikkert mange der gerne vil have en aflægger af sådan en fin plante. Håber den overlever vinteren igen.

    SvarSlet
  5. Det er ikke bare en dejlig dronning det er også en moder;) Det er så dejligt når man selv kan lave sine planter. Jeg har altid haft svært ved at overvintre pelargonier dog med undtagelse af i år, hvor jeg som dig har en moderplante og flere børn. Jeg har også haft held med at overvintre Prins Nikolaj og den synes jeg er endnu dejligere end Dronning Ingrid.

    SvarSlet
  6. Hvor er hun dejlig og frodig, din dronning :-) Hun har da ihvertfald ikke taget skade af at få alle de børn :-D
    Der er noget med at man kan tage pelargonier op af potten og gemme dem som en rodklump om vinteren. Men jeg er ikke sikker på hvordan man gør, for jeg har dem i drivhuset. Men du kan prøve at google det måske.
    Så kan det være at du nemmere kan finde plads til hende.

    SvarSlet
  7. Alldeles nydelig - jeg prøvde det samme med min Dronning Ingrid, men den overlevde desverre ikke. Jeg gir likevel ikke opp, jeg skal nok en gang klare å overvinter pelargonier. De er jo så vakre :)

    SvarSlet
  8. @Gitte:
    Tak :-)
    Jeg overvejer at købe nogle kønnere urtepotter til nogle af stiklingerne og bruge dem som værtindegaver.

    @Lisbeth:
    Det kan da også være, jeg bare har været heldig, at hun overlevede vinteren - men det skal ikke afholde mig fra at forsøge igen :-)

    @Hanne:
    Jeg har ikke lige hørt det med kun at gemme rodklumpen før - og har heller ikke kunnet finde noget på nettet. Hvis du falder over et sted, hvor der sår noget, må du endelig sige til. Det kunne jo reducere nogle af pladsproblemerne :-)

    @Kari:
    Held og lykke med det :-)

    SvarSlet
  9. Signe....dronning Ingrid er den smukkeste af dem alle - måske fordi jeg husker den fra vinduskarmene hos min bedstemor :0) Du har fanget den i et meget smukt lys.

    Thank god for at du gav rosen i forrige indlæg en chance......hvor er den bare vidunderlig smuk :0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
  10. Tak Dorthe :-)

    Jeg har også en svaghed for disse barndomsminde-mormor-blomster, som vel passer meget godt på både Dronning Ingrid og rosen, der fik ny chance - og rigtig godt, den fik det :-)

    Knus
    Signe

    SvarSlet

Jeg bliver altid glad for en lille hilsen, så du må endelig ikke holde dig tilbage :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...