søndag den 15. maj 2011

Nye frugttræer i haven

Jeg har altid ønsket mig en have med en masse frugttræer. Det er nogle af de mest charmerende træer, og så er det jo fantastisk, at man kan plukke sin egen frugt lige ude i haven. Jeg var derfor meget begejstret for, at der var både det gamle blommetræ og det store æbletræ, da jeg flyttede ind, men jeg har hele tiden haft et ønske om at få flere - det eneste, der har begrænset mig er, at jeg ikke rigtig har haft råd.

Sidste år fik jeg et dejligt lille kirsebærtræ i gave som står i forhaven helt oppe ved vejen, men i går skete der virkelig noget: 5 nye frugttræer flyttede ind. Et æbletræ, et kirsebærtræ, en fersken, en kiwi og en tjaa, måske et kirsebærtræ til - der var ikke nogen, der var helt sikre på, hvad det var.

Jeg fik dem helt utrolig billigt af et ungt par, der havde overtaget en have og egentlig helst ville så græs over det hele - lidt svært at forså for mig, men det skal jeg jo ikke blande mig i, særligt ikke når jeg får en masse frugttræer næsten forærende:-)

Det er formentlig ikke det bedste tidspunkt at flytte træer på, og de har ikke været særlig begejstrede for turen i traileren. De grene, der har raget op over trailerkanten ser noget forkomne ud, men jeg håber de klarer den. Og hvis bare et par af træerne overlever, har det stadig været en rigtig god handel og alt bøvlet værd.

De kom selvfølgelig i jorden med det samme og fik littervis af vand - først fra haveslangen og senere fra oven. Og jeg skal nok gøre alt, hvad jeg kan for at pusle om dem og vande rigeligt, for hvor er det altså fantastisk at se, så meget karakter det giver til haven, at der er kommet lidt flere træer :-)

Jeg var ikke helt klar over, præcis hvor de skulle stå, men æbletræet fandt sin nye plads mellem huset og havelågen, og på den anden side af stien kom ferskentræet til at stå på en lun plads op ad skuret:



Kirsebærtræet røg om i baghaven:

Det lille træ, der måske også er en kirsebær, fik en plads i forhave helt oppe ved vejen i den modsatte side af der, hvor jeg sidste år plantede det andet kirsebærtræ, og kiwien fik en sydmur foran min datters værelse.

Som man kan se, var traileren godt læsset :-)


Kan I ha' en rigtig dejlig weekend - og kryds lige fingre for alle mine nye frugttræer :-)

8 kommentarer:

  1. TILLYKKE med de nye frugttræer - der findes næsten ikke noget bedre.
    Krydser alt hvad jeg kan for at de overlever X X X X X. Trod det er ret vigtig at du plukker al frugten af dem med det sammen den viser sig - altså bare i år ;-) For at hjælpe træerne mest muligt.
    Mange havehilsener Sanne O.

    SvarSlet
  2. Taaak! :-)
    Jeg er helt opmærksom på, at plukke frugterne af, og har allerede været igang med det store kirsebærtræ. Der var rigtig, rigtig mange på vej, så hvis den overlever, lover det jo godt for fremtiden :-)

    SvarSlet
  3. Hvor skønt med sådan en julegave i maj - og du har ret træer giver haven loft og karakter:0)

    Jeg er sikker på at de vil overleve med din kærlige om omsorgsfulde pleje Signe :0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
  4. Tillykke med dine frugttræer.
    Det skal nok gå med den flytning, når du passer og plejer dem godt her hen over sommeren :-)
    Skønt når man "finder guld" til små penge :-))

    SvarSlet
  5. Sikken et skønt læs :-D
    Jeg er også sikker på at dine træer nok skal overleve... det vigtigste er vand, vand og så lidt mere vand :-D
    Jeg er også kendt for at flytte rundt på halvstore træer på mærkelige tider, og det er 7-9-13 altid gået godt. Du kan evt stikke et stykke nedløbsrør ned i jorden ved deres rod og vande i det, ligesom de gør i kommunale beplantninger. Det har jeg gjort og det gør det nemmere at gennemvande.
    Mine første træer er begyndt at give skygge nu, og det er bare sådan en rigdom i en have.

    SvarSlet
  6. Taak :-)

    Dejligt at høre, at I tror, de klarer den - så tror jeg også lidt mere på det. Og jeg vil i hvert fald gøre, hvad jeg kan.

    @Hanne: Super god idé med nedløbsrøret - sådan et må jeg da have fat i :-)

    SvarSlet
  7. Fantastisk fangst du der har gjort! ;o) Stort tillykke med det og selvfølgelig kommer det til at gå godt med den omhu du allerede udviser. Glæder mig til fortsættelsen :o)

    SvarSlet
  8. Herligt ... håber de klarer sig ;0)

    SvarSlet

Jeg bliver altid glad for en lille hilsen, så du må endelig ikke holde dig tilbage :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...