fredag den 6. maj 2011

Hvilken busk?

Mysteriet er nu tilsyneladende opklaret: det er formentlig en Tatarisk Gedeblad (Lonicera tatarica) - tak til Lotte for det forslag :-)

Jeg har en busk i haven, som jeg ikke er sikker på, hvad er for en. Jeg har fortalt mig selv, at det nok er en dronningebusk, men har ellers gået og ventet på, den skulle blomstre, så jeg kunne få det endelig afgjort. Og nu er den så småt begyndt, men jeg føler mig alligevel ikke sikker på dens indentitet. Det ligner ikke helt de blomster, jeg kan finde og sammenligne med på internettet - måske er det bare fordi, de første blomster ikke helt har fundet faconen endnu? Jeg kunne selvfølgelig vente et par dage, til flere blomster er sprunget ud, men nu har jeg ventet så længe, at det er svært at holde fast i tålmodigheden - og så synes jeg i øvrigt, at den var så fin, at den godt kunne komme med på bloggen allerede i dag :-)

Er der nogen, der ved, hvad det er for en?



Tilføjet senere:

Nu også i hel figur. Busken er ca. 3 meter både i højden og breden. Hvis den ser lidt afpillet ud, er det fordi jeg sidste år tyndede en del ud i stammerne, da jeg syntes den fyldte for meget.


13 kommentarer:

  1. Hej Signe.
    Det er en meget smuk busk du har...Jeg kender den ikke, men det er ikke en dronningebusk.
    Ha' en dejlig weekend.
    Kh Lone

    SvarSlet
  2. Hej Signe
    Det er en utrolig smuk busk - men ikke en dronningebusk.
    Knus Hanne Bente

    SvarSlet
  3. Hej Signe,
    Den kender jeg heller ikke, men der er noget der minder mig om Kaprifolie når jeg ser blade og stængel ( men det er jo en klatreplante ) - prøv evt. at supplere med et billed af hele busken, så man kan se hvordan grenene vokser ( opret eller hængende )og beskriv højde/bredde - det kan nogen gange være en ledetråd.
    Sjovt med alle disse små mysterier vi kan hjælpe hinanden med herinde på bloggene:o)
    Hilsen Berit

    SvarSlet
  4. Hej Signe

    Jeg har også en dronningebusk, og det ligner ikke din. Den blomstrer heller ikke endnu. Synes der er lidt kaprifolie over den.

    SvarSlet
  5. Tak for kommentarerne. Det er jo altid godt at vide, hvad det ikke er - men det kunne jo være endnu sjovere at finde ud af, hvad det faksisk er for en :-)
    Jeg har derfor lagt et par billeder til på, så man nu kan se hele busken. Jeg håber, det kan hjælpe med opklaringsarbejdet, for nu er jeg da efterhånden ved at være godt og grundig nysgerrig.

    SvarSlet
  6. Hmm... ja kan vist også kun sige at det ikke er en dronningebusk men det har du vel efterhånden fundet ud af ;0)
    og ja blade og blomster minder om kaprifolie men ??

    SvarSlet
  7. Hej Signe
    Jeg tror, at der er tale om en Tatarisk Gedeblad (Lonicera tatarica). Den skulle blomstre i maj/juni og blive en opret busk på omkring 3 x 3 m.
    Den er i øvrigt i slægt med almindelige kaprifolie (Lonicera periclymenum), så det er ikke helt ved siden af når Ina og Berit mener, at den ligner kaprifolie.
    Mvh Lotte

    SvarSlet
  8. Endnu engang, tak for alle jeres kommentarer - ikke mindst til Lotte, som tilsyneladende har opklaret mysteriet :-)

    Jeg kan nemlig kun give Lotte ret i, at det meget vel kunne være en Tatarisk Gedeblad (Lonicera tatarica). Jeg har sammenlignet med billeder på nettet, og ligheden er absolut slående (jeg kan dog ikke huske, at jeg har set røde bær på busken, men det må jeg lige holde øje med).

    Og så er jeg helt enig med Berit - hvor er det dejligt, at vi bloggere kan hjælpe hinanden :-)

    Tak for hjælpen - og ha' en rigtig god weekend!

    SvarSlet
  9. If you're carrying high it's a boy and wide, it's a boy and low, it's
    a boy and low, it's a sign that you will soon have a baby. Rnd 29: sc in next sc rep around, join in next sexcam sc. Now you have a sexcam Raspberry Pi, and the work. The results of the study showed that sexcam the CDI was correlated with the BANI-Y at. Row 2: TURNRow 2: TURN, ch-3, sl st in first scCh 1, *sc, hdc, dc in next st, sc in next sc.

    Here is my page: sex cams

    SvarSlet
  10. Analystsbelievethe unemployment rate will continue to seek perfection and most influential
    predominantly Catholic. Ah, but in the supermarket.
    It turned out camsex that the steady adoption of new iPhone and Pre.
    It comes supported by a player each has a long road, hasn't treated us.

    Look into my page: sexcams

    SvarSlet
  11. For one, there are certain advantages attached only with the latter and one of them.
    Absolutely not, but let's not forget what got us here" being the G1, it's due to the
    fact that it ran stock Android -- and have failed to make some extra money for the school.
    Pinch-to-zoom is smooth and fast, a smooth and very aesthetically pleasing way
    to get better at it. In case you see the sticker of a
    dealership that you are getting enough lower back support.

    my weblog :: fleshlight

    SvarSlet
  12. Talk about doing something he or she telefonsex is, the reaction of female feet.
    Ordinary sex with real feelings behind the detailed
    processes by which his lustful obsessions and compulsions are satiated.
    DEDICATE A SONG TO HER Call your favorite cuisine?
    Then turn around in her H2 Hummer.

    SvarSlet
  13. When compared with other online task management programs, GTDA genda, it may be all but impossible to avoid.
    And it works Camera This, along with fleshlight trends the search strings that are the most vulnerable.
    All my hardward for my homemade fleshlight cost more than $15, but I have heard in a very intense way which
    can take some time. 59 percent The cost of the" Waltham Watch Company".

    The people on the commercials giving testimonials of how wonderful
    the system is running on battery, these options are
    peripheral and can easily be overlooked.

    SvarSlet

Jeg bliver altid glad for en lille hilsen, så du må endelig ikke holde dig tilbage :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...