torsdag den 26. juli 2012

Et par gule snigere

Gule blomster er ikke det, der er mest af i min have, men fra tid til anden kommer de snigende, og de er ret udspekulerede ;-)


Bl.a havde denne gule kongelys stået og puttet sig blandt en masse digitalis, og da bladene kan minde om hinanden, så havde jeg ikke bemærket den før den her til morgen pludselig stod og var meget gul.


Og denne gule røllike havde fået kamufleret sig endnu bedre, for den havde søgt tilflugt i et bed med lyserøde rølliker, og hvem lægger mærke til det, før den springer ud?



Men nu har den altså lidt svært ved at gemme sig længere :-)

Faktisk er jeg kommet til den erkendelse, at jeg holder meget af gule blomster - jeg synes bare, de er utrolig svære at sætte sammen med andre farver. Men jeg har besluttet mig for, at til næste år, vil jeg jeg forsøge at få den gule farve mere ind i haven - jeg skal bare lige finde ud af hvor.

Som en hyldest til den gule farve, kommer der her et par billeder, jeg tog i Canada.

Valmuer (overvejer om jeg skulle have sådan en håndfuld i mit hvid/lyserøde bed)
 
Lærkespore

Iris

Guldregn

Ha' en rigtig skøn og solskinsgul dag!

11 kommentarer:

  1. Tak i lige måde.
    Jeg har det på samme måde som dig. Jeg kan også godt lide gule blomster, men de skriger nærmest op inde imellem de lyserøde, blå og hvide farver i resten af haven. Derfor har jeg bestemt, at i den sidste del af min have, omme bag ved huset, ud for udestuen, (hvor jeg ikke er færdig med hverken de ydre rammer eller nogen som helst detaljer), der må de gule blomster være, sammen med nogle lilla kontraster. Den lilla farve har jeg samtidig tænkt skal hjælpe overgangen fra den ene til den anden del af haven. Jeg har allerede plantet en gulbroget rød kornel, gule dagliljer og gule valmuer, samt en lilla sommerfuglebusk. Der skal også være en lilla syren og jeg tror der kan blive plads til slyngrosen Veilchenblau, som jo er lilla med et gult øje. I foråret så jeg også en gul ranulkelbusk, som jeg ikke kunne se i hvilken sammenhæng jeg kunne bruge, trods det at den bare var så sød. Det ved jeg nu, så den vil jeg på udkig efter.

    SvarSlet
    Svar
    1. hej Malene
      En god partner i forsommeren til dine gule valmuer er blålilla sibiriske iris og blålilla jakobstiger .
      hilsner fra Berit

      Slet
    2. Hej Berit.
      Tak for tippet. Det vil jeg notere mig.

      Slet
  2. Ja - jeg synes jo at enhver have skulle have et gult solhjørne til opmuntring på grå dage :o)
    Jeg har masser af valmuefrø og lærkesporeplanter i byhaven hvis du er interesseret senere på sæsonen.
    Hos mig bliver de frække lyserøde og lyslilla sendt ned i baghaven til skærebedet/børnehaven.

    SvarSlet
    Svar
    1. Du må gerne tænke på mig, hvis du får nogle valmuefrø i overskud, i alle 3 farver.

      Slet
  3. Den gule røllike er godt nok hidsig. Kan du ikke lave et bed med brændte farver og gule blomster? Men du skal selvfølgelig have plads til det.
    Billederne fra Canada er også rigtig fine.
    Knus
    Lisbeth

    SvarSlet
  4. Ha-ha - mon ikke (lyse)gul bliver den nye hippe trendfarve rundt omkring... Du kan sagtens bløde dem lidt op med blå/lilla nuancer og hvidt + gult er jo ogs smukt (selvom rølliken nok er lige til den hidsige side). I større Canada-format går alting an - det er bare smukt.

    Knus Ulla

    SvarSlet
  5. Jeg har lavet et bed som ligger mod syd med gule og brændte farver iblandet lidt lilla og hvidt. Det er fatisk meget smukt, og lyser skønt op.

    SvarSlet
  6. Hej Signe,
    Jeg har det på samme måde. De gule blomstrende er smukke, men så svære at have med at gøre.
    Jeg har fx en kongelys og er super glad for den. Den står sammen med pink/rosa/purpur og sætter lidt kontrast på - det er slet ikke så skidt :-)

    SvarSlet
  7. De der rølliker, hvad gør jeg når de ikke længere blomstre? De står de og ser meget triste ud.... Skal have lov til det eller skal de beskæres? På forhånd tak,

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tenna
      Dine rølliker skal klippes ned, måske er du heldig, at de blomstrer en gang mere. Der er ikke noget ved at have triste blomster i sine bede :)
      Hilsen Lisbeth

      Slet

Jeg bliver altid glad for en lille hilsen, så du må endelig ikke holde dig tilbage :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...