søndag den 21. august 2011

Årets 4 æbler

Jeg har et dejligt gammelt æbletræ i haven. Det er det største af mine træer, og jeg holder derfor meget af det. Men årets høst er altså ikke overvældende.

En fjerdedel af høsten ses her

Halvdelen af høsten er allerede blevet spist af andre, som I kan se her.


Det fjerde og sidste æbler hænger fortsat i træet - så der er da stadig håb om, at det kunne være værd at sætte tænderne i.

Det kommer dog ikke som den store overraskelse, at høsten ikke er større, for jeg så ikke en eneste blomst på træet i foråret (selvom der jo nok har været mindst 4). Sidste år var der til gengæld masser af blomster og æbler. Måske er det alderen, der gør, at træet kun giver hvert andet år. Jeg havde tænkt mig at give det en kraftig beskæring til vinter (tror ikke, det har været gjort i mange år), men hvis nogen har et godt råd, tager jeg imod med kyshånd.

Og ellers vil jeg da bare glæde mig til næste år, hvor både dette træ, og det nye ved indgangen forhåbentlig giver masser af skønne æbler :-)

5 kommentarer:

  1. Jeg ved ikke så meget om æbler. Men vi får heller ikke nogen blommer i år, og de sidste par år har vi været ved at drukne i victoriablommer. Jeg ved heller ikke hvorfor, men måske var der frost omkring blomstringstidspunktet eller sådan noget.

    SvarSlet
  2. Det var da en sølle høst.......men hvad søren der er årsagen, ja det kan jeg altså heller ikke "kloge" mig på.
    Beskæring skader jo da i hvert fald ikke, så måske der bare skal startes der og så ellers se an til næste sæson.
    Det er jo et smukt og harmonisk træ at se på ellers.
    Kh Helle

    SvarSlet
  3. Hvis ditt tre hadde mange epler i fjor, så vil de ikke ha like mange epler hvert år tror jeg. Kanskje det har behov for et hvileår innimellom? ;-)

    SvarSlet
  4. Jeg har også et blommetræ, som aldrig bærer, det er ikke biernes skyld, for der er stort set aldrig blomster på. Det er et forholdsvis nyt træ, men derfor kunne det da godt snart begynde at blomstre.
    Mine filippa æbletræer bærer æbler hvert år, hvorimod mine elstar har sprunget over i år.
    Vi beskærer æbletræerne her om sommeren, så får de efter sigende ikke så mange vanskud.
    Det er også bedst med et æbletræ, som ikke bliver for højt, så kan du stå på jorden og plukke æblerne, hvis der er nogen :-)

    SvarSlet
  5. Der er simpelthen ikke noget så pynteligt som gamle æbletræer. Ved du, hvilken sort det er? Jeg synes ikke at kunne se det umiddelbart.

    Normalt siger man (frugtavlere), at æbletræer kun giver masser af frugt hvert andet år, men i år havde vi jo også sen frost, og en del af vore æbleblomster nåede at få frost, og så er det jo altså sket.

    Kh. Marlene

    SvarSlet

Jeg bliver altid glad for en lille hilsen, så du må endelig ikke holde dig tilbage :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...