mandag den 4. juli 2011

Efter skybruddet


Jeg har været afsted til stor rund familiefødselsdag hele weekenden, og var faktisk lidt bekymret for, om småplanterne og de nye frugttræer nu fik vand nok, mens jeg var væk. Men det skal jeg da lige love for, at de fik.

I nyhederne kunne jeg jo se, hvordan de københavnske gader flere steder var midlertidigt forvandlet til kanaler, så da jeg kom hjem til København sent i går, var jeg derfor noget bekymret for, hvilket syn der ville møde mig ved havelågen. Jeg havde forberedt mig på det værste, men bortset fra lidt vandpytter og en del væltede planter, så alt heldigvis fint ud :-)


Så har der i øvrigt vist sig to nye blomster i haven, mens jeg har været væk - den yndigste lille sartrosa moskus-katost og denne blå trekantblomst. Katosten dryssede jeg lidt frø af i et af bedene sidste år, men de kom aldrig, og jeg havde for længst opgivet dem. Så det var jo en skøn lille overraskelse. Trekantblomsten er med sikkerhed ikke en, jeg har indført. Den er kommet helt af sig selv - men den skal også være meget velkommen :-)

11 kommentarer:

  1. Det var godt du slap for alt for meget ødelæggelse i haven. Det er 2 dejlige planter. Jeg har også nogle gange planter som jeg ikke har plantet. De må være kommet med en fugl eller et andet dyr. Det er da dejligt når det er så fine blomster som din trekantsblomst.

    SvarSlet
  2. Det var godt at du slap uden de helt store skader på haven, en god gennem vanding kan vi jo alle bruge. De er smukke de to overraskelser.

    SvarSlet
  3. Så fin kattosten er! Trekant-blomsten har også jeg i min have. Den er meget vakker! Vi kaller den for Blomstervandrer her i Norge:o)

    Ha en fin mandag!
    Knus, Helene

    SvarSlet
  4. Ja, jeg er også lettet over, at jeg slap så forholdsvis billigt. Efter alle de billeder jeg havde set, havde jeg frygtet for både lynnedslag og større oversvømmelser ude og inde.

    Jeg blev også rigtig glad for at se de to små blomster. Sidste år var jeg meget mere omhyggelig og hårhændet med lugningen. I år har det, jeg ikke var sikker på, hvad var, fået en chance. Det har resulteret i en del mere ukrudt, men også i nogle rigtig dejlige overraskelser :-)

    SvarSlet
  5. Godt din have ikke blev ødelagt af uvejret.
    Hvor er din Katost smuk. Trekantblomsten har jeg i tre forskellige farver. Blå, hvid og rød/lilla. Den blå kommer flere steder i haven, så den formerer sig måske ved frø. De to andre kommer ikke så mange steder.

    SvarSlet
  6. Det var vel nok godt at der ikke var sket større skader i din have og skønne hus. Jeg skal da lige love for at skaderne er store rundt omkring i det københavnske.

    Smuk, smuk katost.

    Ulla

    SvarSlet
  7. Godt du og din have slap godt fra de enorme mængder vand. Jeg er lykkelig for, at de ikke kom her hos mig.

    SvarSlet
  8. Dejligt, at du slap med skrækken...
    På Vestfyn blev det kun til 10 mm i alt i dét døgn! Ikke helt nok til min have, desværre. Jorden er knastør, lige under overfladen.

    Trekantsblomsten selvsår sig fint, uanset farve. Jeg har efterhånden rigtigt mange, og de krydser sig og får det skønneste afkom. Om foråret ligner frøplanterne bare græsstrå...

    SvarSlet
  9. Kære Signe,
    Godt at din have kunne klare al den regn. Skøn blog du har med meget fine billeder. Som ny haveblogger er det herligt at kunne følge med hos dig.
    Mange hilsner
    Anne

    SvarSlet
  10. Tak for alle jeres søde kommentarer :-)

    Og velkommen på bloggen til Anne.

    SvarSlet

Jeg bliver altid glad for en lille hilsen, så du må endelig ikke holde dig tilbage :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...