lørdag den 7. juni 2014

Nu blomstrer pæoner og lægebaldrian

Nu er den første af mine pæoner sprunget ud nemlig denne sart lysegule/cremefarvede sag med en temmelig vilter frisure :-)


Også min lægebaldrian er sprunget ud nu. Med sine 2 meter i højden, og sin tendens til at læne sig op af naboerne, er den lidt voldsom i bedet, så jeg har tøjre den til muren, for at holde lidt styr på den. Men jeg holder rigtig meget af den :-)





 De første 3 billeder her af den blå storkenæb nedenfor mit soveværelsesvindue, tog jeg i morges.

Og her til aften kunne jeg se, hvordan den var begyndt af fælde kronblade i stor stil


Det går så stærkt lige nu, at det er svært at følge med - det er bare om at huske at nyde det hele, mens tid er :-)

Ha' en rigtig dejlig aften!

5 kommentarer:

  1. Lægebaldrian... -har set lignende på grøftekanten. Er den lyserød og svagt duftende?
    Hilsen Lene

    SvarSlet
  2. Har nu selv undersøgt sagen nærmere, og det må være den samme jeg har set. Men er det en staude? For så er det jo bare på med "røjserne" og så afsted til grøftekanten for at grave den op.
    Tror den vil stå godt sammen med akelejer, stokroser (som måske kan yde lidt støtte) og de kønne hvide skærmblomster på skvalderkålen i mit "uregerlige" bed.

    SvarSlet
  3. Hej Lene
    Ja, det er en staude (som i øvrigt gerne selvsår sig, så man skal holde lidt øje med den), men jeg kan utrolig godt lide dens vilde look.
    Så vidt jeg ved, er den ikke så udbredt i den danske natur, men hvis du har en leveringsdygtig grøftekant i nærheden, så synes jeg da bare, du skal forfølge sagen :-)
    Knus Signe

    SvarSlet
    Svar
    1. Super, tak for info!
      Nok er den ikke så udbredt, men min tomme kistebund har givet meget skarpe øjne, hvad gratis planter angår ;-)
      Kan fortælle jeg både øjnet Skt. Hans' urt, lægekvæsurt, eng storkenæb og kvan indtil videre....

      Slet
  4. Det er jo ren idyl, at se de billeder :-)

    SvarSlet

Jeg bliver altid glad for en lille hilsen, så du må endelig ikke holde dig tilbage :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...