lørdag den 7. juni 2014

Lupinerne længe leve

Lupiner har det (som så mange andre blomster) sådan, at når først de har fået sat frø, så synes de, at de har udrettet, hvad de skulle i år, de kommende generationer er sikret, og at der derfor ingen som helst grund er til at spilde krudt på at lave flere blomster. Men hvis man klipper blomsterne af, inden de går i frø, så kan man forlænge blomstringen betydeligt, fordi de bliver ved med at danne nye blomster i håb om, at de næste så vil nå at sætte frø. Ja, man skal ikke undervurdere trange til at forplante sig - heller ikke hos blomster ;-)

Det er måske lidt tarveligt at snyde dem på den måde, men jeg holder så utrolig meget af lupin-blomster (specielt når de står helt jomfruelige og lige er igang med at springe ud), så jeg er jævnligt ude med saksen, og nu er andet hold blomster så småt ved at være på vej, som man kan se på de to øverste billeder (af den hvide lupin: Noble Maiden).


Og her ligger så det første hold. 

Som man kan se, var de godt igang med at danne små lodne bælge fra de nederste blomster. 

Men selvom de fortsætter blomstringen, så kommer de efterfølgende hold aldrig op på siden af den overdådige 1. blomstring, som man kan se på billedet her fra slutningen af maj - men mindre kan heldigvis også gøre det :-)

Ha' en rigtig dejlig dag!

1 kommentar:

  1. Åh, Signe jeg elsker Lupiner (især de hvide) og hamstrede knolderikker i Bilka - ikke én kom op!
    Og nu er jeg endt med Dværglupiner (sagt med foragt) fordi jeg ikke så mig for på planteskolen. Har frø, men fik ikke sået tidligt nok og jeg har altså ikke rigtig tålmodighed til det der to-årige. Jeg vil have det NU.

    SvarSlet

Jeg bliver altid glad for en lille hilsen, så du må endelig ikke holde dig tilbage :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...