søndag den 16. april 2017

Oversigtsbilleder






Det er efterhånden længe siden, jeg har vist oversigtsbilleder fra haven, så her kommer lige et par stykker. Sådan så baghaven ud her til morgen - det var koldt, men med masser af sol.


Her kan man se fra baghaven op mod lysningen i skoven

Her er lysningen med min lille skov i baggrunden. Som man kan se, er der en del mirabeller, der blomstrer i skoven lige nu. For hvert år har jeg indtaget et nyt stykke af lysningen.

I år er det krattet ud mod vejen i den første del af lysningen, hvor det nye syren-hegn er plantet. Her var der masser af små selvsåede træer, brombær og nedfaldne grene, og stammerne (dem jeg endnu ikke har nået at få savet op og kløvet endnu) lå før i kanten af krattet. Det er måske svært at se størrelsesforholdende her, men det "nye" område er nok ca. 12-15 meter langt og 7-8 meter bredt.

Jeg har ikke helt besluttet mig for, hvad området skal bruges til, men i første omgang handlede det om at få ryddet så græsslåmaskinen kunne holde brændenælder og brombær nede, og så kan det jo være, at der sniger sig nogle bede ind med tiden.



Disse fine italienske skilla fik jeg fra min mors have for et par år siden, og i garagen har jeg en pose stående med en ny forsyning, som jeg hentede i går. Jeg tænkte, at jeg måske kunne få mit eget (lidt alternative) blue-bell tæppe i skoven med tiden - jeg er ret vild med den lidt støvede lyseblå farve.



Jeg har også en del perlehyacinter rundt omkring, som jeg har plantet ud, fra de små potter man lader sig friste til at købe med hjem til stuen hvert forår.



Sidste år købte jeg en lille gulbladet hyld hos Staudefeen. Den er frosset en smule tilbage her i vinter, men nu er den begyndt at skyde igen, og selvom den nu ikke er højere end ca. 20 cm. så har den valgt også at lægge an til sin første blomst. Lige nu er bladene mere røde end gule, men jeg regner med, at det gule kommer hurtigt, og jeg har en forventning om, at den vil lyse flot op i baghaven, når den vokser lidt til.





Min første martagon-lilje er også godt på vej. Dem kunne jeg også godt tænke mig at få en masse af i skoven, men de er ret dyre, så det vil nok afhænge af, om jeg kan få de få jeg har til at formere sig.



Den hvide løjtnantshjerte er også godt på vej.

Og så er den første tulipan her også nu.

Håber I nyder påsken!

17 kommentarer:

  1. God idé med oversigtsbilleder af haven og det viser hvor stor og dejlig en have du har med masser af muligheder - rammerne er utrolig smukke :-)
    De italienske skilla er superflotte - kan sagtens forestille mig dit blue-bell tæppe i skoven - det vil bare være SÅ flot.
    God påskesøndag :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne
      Ja, der er mange muligheder, og jeg er også selv lidt overvældet over, at det er lykkedes mig at finde så smukt et sted :-)
      Knus
      Signe

      Slet
  2. Flott med oversiktsbilder fra hage ! Du har virkelig en stor hage og et stort prosjekt å jobbe med framover. Lykke til med blue-bell teppet.
    Fortsatt fin påske(her er mandagen også rød dag)
    Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Eirin
      Ja, det er en virkelig stor have, som helt sikkert vil byde på mange store projekter i mange år fremover :-)
      Knus
      Signe

      Slet
  3. Hei. Det er flott med oversiktsbilder. For en stor hage. Du har mye å jobbe med, men det er det som er så moro. Kommet langt hos deg. Fortsatt fin påske.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne-Lise
      Jeg synes det af og til kan være en udfordring at få sat tilpas med nye projekter igang til, at jeg kan nyde udviklingen og samtidig ikke så mange, at jeg helt drukner i opgaverne :-)
      Knus
      Signe

      Slet
  4. Så flott det ser ut! Jeg håper martagonliljene vil trives og formere seg, du har da virkelig plas til mange av dem! God påske til deg, Signe! Hilsen Anne-Kristin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne-Kristin
      Ja, jeg har plads til rigtig, rigtig mange martagonliljer i skoven, og det er så smukt et syn, når de står i store grupper i en skov, så jeg håber også de vil formere sig :-)
      Knus
      Signe

      Slet
  5. Dejligt med oversigtsbilleder fra din skønne have :-). Krydser fingre for at planterne spredes lystigt, skønt syn allerede. Mange hilsner Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak søde Mette
      Det håber jeg også :-)
      Knus
      Signe

      Slet
  6. Det er dejligt at se din have i helheden, så man kan se, hvor meget arbejde den kræver. Du saver og kløver vel ikke selv??
    Den gule hyld er en druehyld,som starter med rødlige blade før den bliver helt gul. Blå forårsblomster får man aldrig for mange af.
    Hilsen
    Anne Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne Marie
      Ja, den kræver en del arbejde. Jeg har et par gode venner, der kommer og hjælper mig engang imellem, også med at save og kløve, men det har taget os noget tid at komme igennem bunken fra alle de træer, jeg har fået fældet (og som man kan se, er jeg jo ikke helt igennem endnu).
      Jeg var ikke lige opmærksom på, at det var en druehyld, men det har du ret i - jeg var lige ude og tjekke navnet og det er en "Sutherland Gold". Jeg tror, den bliver ret fin :-)
      Knus
      Signe

      Slet
  7. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  8. Dejligt endelig at se nogen billeder fra din have, jeg spekulerer på hvordan det går med at holde de bede, du har lavet, ukrudtsfri.... naturen giver jo ikke sådan op lige med det samme. Som barn boede jeg i en skov og prøvede mange gange at lave min egen lille have, der hvor vores have gik over i skov.... men det var kun pænt i et par dage, så havde naturen taget over... nå, jeg mistede nok også hurtigt interessen.... OG DET TROR JEG ikke at du gør. God havefornøjelse

    SvarSlet
    Svar
    1. Jo, det er lidt af en kamp at holde ukrudtet fra bedene - og helt lykkes det heller ikke. Men i de første bede, jeg lavede, går det noget lettere i år, så jeg håber, at jeg kan magte at lægge ny bede til i takt med at de gamle bliver lettere og lettere. Men jeg skal ikke vende ryggen til for længe, for så kommer ukrudtet stormende ind igen. Jeg er ikke blevet helt færdig med forårs-lugningen endnu, men mangler stadig et par bede, og de første jeg lugede trænger allerede til at få en tur til, så der skal nok ikke laves så mange nye bede i år, hvis jeg skal kunne magte opgaven - men næste år måske :-)
      Knus
      Signe

      Slet
  9. Så smuk din have ser ud i morgensolen!
    Du har da virkelig også noget at se til, jeg kan godt forstå, du tager en bid af gangen.
    Ja, og hvem vil ikke gerne have martgonliljer til at brede sig meget? Jeg kunne godt tænke mig mange flere. Jeg har et par stykker som jeg har fået af en, som nærmest synes de blev en ukrudtsplage! De såede sig selv alle vegne og hvis man har sådan en lidt mere ordnet havestil en mig (og dig;0)) gik de hen og blev lidt af et problem. Haven er en kolonihave i Ballerup, måske der er en anden jordtype end hos mig.
    God påske - hilsen Pia

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Pia
      Ja, den slags ukrudt ville jeg også gerne have :-)
      Håber de kommer til at trives her.
      Knus
      Signe

      Slet

Jeg bliver altid glad for en lille hilsen, så du må endelig ikke holde dig tilbage :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...