søndag den 2. september 2012

Humlen hærger


Man kan jo ikke komme udenom, at den er smuk i disse dage - humlen.


Men den er så utrolig livskraftig her i haven, at den vel nærmest må betegnes som ukrudt. Den kommer op alle mulige steder og tager kvælertag på stauder og roser, og slynger sig op i træer og hække, når bare jeg vender blikket bort et øjeblik.


I dag har jeg været igang med at fjerne den fra hækken på gårdspladsen, som jeg er ved at klippe ind, så jeg kan komme til at sætte flere stolper op. Og jeg må indrømme, at jeg er ved at være godt og grundigt træt af den.


Men smuk det er den :-)

9 kommentarer:

  1. Ja smuk er den, men den er bare for meget. Tænk al den gode havetid, du skal bruge på den, det er værre en skvalderkål. Og bortset fra lige nu er der ikke meget smukt ved den, synes du det? Som du kan høre, er jeg ikke tilhænger af humle. Jeg har ikke haft den i min have her, men har tidligere gjort bekendskab med den.
    Knus
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har helt ret i at den bare er for meget - og nærmest værre end skvalderkål. Som sagt er jeg godt og grundigt træt af den. Den var her da jeg flyttede ind, og selvom jeg gør hvad jeg kan for at udryde den, så tror jeg også, den vil være her, når jeg flytter ud engang om forhåbentlig mange, mange, mange år. Den er nærmes umulig at komme til livs :-(

      Slet
  2. Jeg har jo set hvor invasiv den humle er hos dig og det minder mig om hvordan jeg kæmper mod kaprifolie på min sommerhusgrund. Kaprifolie skal også plantes med omtanke og styres hårdt ellers kvæler den også alt på sin vej.

    SvarSlet
  3. Nu gør I mig skrækslagen!

    Jeg har 3 kaprifolier, som jeg har flyttet rundt med som var den lyst med det resultat, at de ikke er blevet særligt store. Men nu står de, hvor de skal. I går købte jeg en blåregn, og tænkte godtnok, at jeg må have mistet forstanden. Men det er en "lille" en, som ikke skulle blive så stor, og jeg mente, at den kunne stå i et Dalby-stativ. Den hedder Amethyust Falls og er ret yndig. Jeg vil jo godt have en blomsterjungle, men det kan selvfølgelig også blive for meget.

    SvarSlet
  4. Jeg har haft humle, og min nåede ikke at få overtaget på de 5 år, den var i haven. Sidste år byggede vi en mur lige der, hvor humlen var, og det tog livet af den ;-)
    Men jeg har nu også hørt, at den nemt bliver for meget og for kraftig, så jeg kan godt forstå, at du har fået nok. Smuk er den nu alligevel ;-)

    SvarSlet
  5. Helt enig. Den er smuk, men man skal være over den hele tiden.
    Som altid gode billeder.
    Ha´ en dejlig aften.

    SvarSlet
  6. Øv, hvor er det træls for dig. Jeg er ikke plaget af humle andet end jeg kan fjerne den når jeg kommer forbi. Jeg har drømt om at få en limefarvet humle på en portal, men jeg ved ikke om den er så invasiv som sin almindelige bror.
    Men du har ret, den er virkelig smuk, når den blomstrer det får den bare aldrig lov til her hos mig.

    SvarSlet
  7. Jeg har også en humle men den har ikke lavet frugt.
    Det er en smuk smuk plante og ja også en plante der breder sig som ukrudt...
    Til gengæld kan man til foråret spise skuddene.
    De smager som asparges og skal blancheres ligesådan.
    Så den er ikke så skidt at den ikke er godt for noget;-)

    SvarSlet
  8. Hej Signe.
    Jeg vidste faktisk ikke, at humle er så svær at styre. Jeg har ellers gået og tænkt, at sådan en må jeg ha' op af en pergola. Men det kunne være den skulle placeret i havens krathjørne op af mit store kastanietræ i stedet for. Jeg vil gerne kunne gå ud i haven og plukke af den til sensommer buketter og dekorationer, for man kan i hvert fald ikke ta' fra den, hvor smuk den også er.

    SvarSlet

Jeg bliver altid glad for en lille hilsen, så du må endelig ikke holde dig tilbage :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...