søndag den 12. maj 2013

Japanske kirsebærdrømme

Jeg var på besøg hos min far i går, og hans japanske kirsebærtræ blomstrer lige nu. Jeg har lige fra jeg fik min have gået og overvejet, om ikke jeg også skulle have mig et af disse skønne træer, og nu er jeg nået frem til, at det skal jeg selvfølgelig. Jeg forstår slet ikke, hvordan jeg overhovedet har kunnet tvivle :-)

Nu er spørgsmålet bare, hvad det så skal være for en, for der findes jo forskellige udgaver. Min fars blomster er nok mere pink end lyserøde, og jeg kunne godt tænke mig nogen, der var lidt mere baby-lyserøde, men gerne lige så fyldte. Hvis det kan blive et træ, der med tiden kan stammes op i en højde, hvor det er muligt at gå under det, så ville det være helt perfekt. Kender du navnet på en sort, du kunne anbefale, så må du endelig sige til.

Der er i øvrigt næsten ikke noget, der er så friskt og jomfrueligt af se på, som nyudsprungne blade - disse er også fanget i min fars have lige før solen gik ned i går.

5 kommentarer:

  1. Hej Signe

    Jeg eeeeelsker japanske kirsebær træer og ville have 10 af dem hvis min 150 m2 have tillod det. Med den størrelse har jeg valgt Oktober kirsebær - det er sart lyserødt i blomst men ikke så fyldt. Det bliver ca 4 m højt (siger bøgerne); jeg købte et sidste år på lige over 2 meter og det ser så fint ud lige nu og jeg er sikker på det kun bliver flottere med tiden. Kan sende dig et billede, ellers google dem. Det gode ved Oktober kirsebær er at det - i lune vintre - blomster over efteråret. God fornøjelse med det.

    Mange hilsner Anett

    SvarSlet
  2. De er altså også skønne, Signe. Tag evt et kig hos Hanne, måske det var noget - uanset, er der jo gode nyheder :) http://hanneihaven.blogspot.dk/2013/05/lyserde-fyldte-japanske-kirsebr-og.html
    Kh Anne Mette

    SvarSlet
  3. De er også skønne .....og tænk sig at være i Japan når de blomstrer - det må være som en drøm. Jeg overvejer selv Tibetansk kirsebær/Prunus serrula.....lige så meget fordi jeg syntees at barken er skøn og vil gøre det godt i en trist vinterhave. Umiddelbart ser blomsterne på den babylyserøde ud....men prøv selv og google den . Lisbeth på Samsø har vist sin frem et par gange :0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
  4. Hej
    Den Tibetanske kirsebær har hvide duftende enkelte blomster.(Prunus serrula)
    Lisbeth's kobberkirsebær har lysrosa små blomster og lodne blade. (Prunus canescens)
    Hilsen
    Anne Marie

    SvarSlet
  5. Hej Signe,

    Jeg står selv og skal have 2 kirsebærtræer i haven i år - Og jeg skifter hele tiden mening om, hvad det skal være for en, fordi de hver især er så underskønner. Lige nu hælder jeg mest til Hally Jolivette, som ser fint og let ud, og ikke er alt for lyserøde.... meeen måske synes jeg noget andet, lige inden jeg skal bestemme mig :0)

    Knus herfra :)


    SvarSlet

Jeg bliver altid glad for en lille hilsen, så du må endelig ikke holde dig tilbage :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...