lørdag den 11. maj 2013

Fandens mælkebøtter

Mælkebøtte
Det er jo ikke fordi, at de ikke er smukke.

Mælkebøtte
Eller til glæde for bl.a. de små bier.

Mælkebøtte



Mælkebøtter
Men jeg havde egentlig forestillet mig, at der skulle være en grøn græsplæne lige her i min baghave :-/

Så nu har jeg kastet mig ud i en fuldstændig ulige kamp - i første omgang bevæbnet med en græsslåmaskine (eller i dette tilfælde var "mælkebøtte-guillotine" måske en mere passende betegnelse). Så må jeg tage mig af rødderne på et andet tidspunkt, men det kan forhåbentlig gøre et indhug i frøproduktionen.

Lige nu tvivler jeg dog på, at det er en kamp, jeg nogen siden vil vinde.

11 kommentarer:

  1. Det er godt nok mange mælkebøtter!! Men bien, han er fin!

    SvarSlet
  2. Jo, Signe! Det kan godt lade sig gøre at vinde noget, der ligner en sejr over mælkebøtterne. På et tispunkt blev jeg også træt af, at der var så mange, så jeg begyndte at guillotinere dem, lige før de går i frø, så bierne også får lidt glæde af dem. Men det er vigtigt at samle hovederne op og smide dem i skraldespanden. Sidst på sommeren kommer der nogle igen; men de får samme brutale omgang, og år for år er der blevet færrre og færre - ikke ret mange nu - at gå i kast med.
    Happy Spring Gardening
    Jytte
    www.danishknitdesign.com

    SvarSlet
  3. Hej Signe

    Om kort tid kommer der et indlæg på min blog om et effetivt redskab fra Fiskars til fjernelse af mælkebøtter på den gode måde :-)

    Der er selvfølgelig også en anden mulighed, at sprøjte plænen med Toxan plænerens, som virker mod bredbladet ukrudt.

    SvarSlet
  4. Sikke et vidunderligt billede, du lægger ud med. Du har helt ret i at de er smukke. Desværre ville de overtage hele haven, hvis de fik lov. Jeg har også et par stykker i haven, men forsøger at holde bestanden nede. Det kræver lidt, men det går nok. Jeg bruger en del af dem til at fodre mine undulater med. De er vilde med dem, men gør jo ikke det store indhug.

    SvarSlet
  5. Jeg synes de er skønne i græsset. Lá dem da være!

    SvarSlet
  6. Noen kamper skal bare kjempes, ikke vinnes! I Storbritannia er den utryddet, sørgelig nok...

    SvarSlet
  7. Jeg synes det er fint å se at det er flere enn meg som har løvetann i plana=) Man kan irritere seg over den, men de er jo søte og setter farge på plena også=) Fin søndag til deg=) Vibeke

    SvarSlet
  8. Smukke er de, men var det ikke fordi at græsset gror helt vildt nu, så ville mine også forblive i græsset ;-) Dejlig tid vi går i møde...god søndag!

    SvarSlet
  9. Kristina Lyberth12. maj 2013 kl. 12.28

    Et nip salt på hver enkel plante skulle hjælpe.

    SvarSlet
  10. Åhh...hvor jeg kender det, min plage er bare vorterod og det i bedene oven i købet! Jeg må indrømme, at have opgivet den kamp og så visner de jo væk om et par uger. Til mælkebøtteplagen kan jeg kun anbefale en vældig økologisk løsning - anskaf en russisk landskildpadde dens livret er mælkebøtteblomster og holder fint min bestand nede;O)
    Hilsen Pia

    SvarSlet

Jeg bliver altid glad for en lille hilsen, så du må endelig ikke holde dig tilbage :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...