onsdag den 24. oktober 2012

Lyseblå perler til Tante Grøn


Den søde Tante Grøn har i en kommentar spurgt til den præcise farve på den tidlige krokus "Blue Pearl", før hun evt. kaster sig ud i et storkøb. Det hurtige svar er, at den er lyseblå, men den ser forskellig ud på forskellige stadier. For at illustrere det konmmer her en samling billeder af denne yndige lille lyseblå forårsbebuder, som den så ud hos mig i foråret. Den første dukkede i øvrigt allerede op omkring den 20. februar :-) 

Disse to billeder er fra den 29. februar

Den er mest blå, når den lige er på nippet til at åbne sig, da den blå farve primært er på ydersiden af blomsterne og lysere ud mod spidserne. Den åbner sig, når solen kommer forbi og begynder at lukke sig igen, når solen er på vej væk.



De tre ovenstående billeder er fra den 2. marts


Når der så er fuld power på forårssolen, åbner de sig på vid gab. Kanterne har stadig et svagt lyseblåt skær, men nu bliver den gule midte meget synlig og dominerende.

Billede fra den 14. marts

Her står nogle af de små Blue Pearl sammen med de senere- og storblomstrende hvide, der netop er sprunget ud - som man kan se er de storblomstrende nærmest dobbelt så store.


Det kan være svært helt at vurdere farver i modlys, så her er samme motiv fanget fra den anden side. Som sagt vil jeg vurdere, at de er lyseblå - men uanset, hvad man vil kalde farven her, så stemmer den helt overens med den farve, jeg husker, de havde. 

Jeg håber du kunne bruge svaret Tante Grøn - og at andre, der måske også går og overvejer, om de skulle investere i nogle af de tidlige krokus, også er blevet lidt klogere på denne lille skønne perle :-)

I sidste uge skrev jeg i øvrigt et indlæg på HAVEFOLKET om tidlige krokus, som man kan læse her, hvis man har lyst til at læse mere.

God fornøjelse med løglægningen!

5 kommentarer:

  1. Gode billeder af de små Lyseblå perler.
    Jeg glæder mig allerede til forår.
    Tak for kigget.
    Ha´ en dejlig dag.

    SvarSlet
  2. Søde Signe,

    hvor er du dog betænksom og hjælpsom:o) Tusind tak for de hjertegribende dejlige lyseblå perler:o)Du er en skat:o) Tænk, at du har lagt så meget tid og energi i at besvare mit spørgsmål:o) Sådan noget gør een glad i låget:o)

    Takket være din fyldestgørende farvebeskrivelse og dine magiske fotos, hersker der ikke længere nogen tvivl. Jeg kan ikke leve uden "Blue Pearl". Det er også helt fantastisk, at de dukker så tidligt op. Har pludselig fået mig en forhave, som skriger efter flere forårsløg, så nu skal der lægges "Blue Pearl" i vildskab.

    Tusind tak endnu engang.
    Hav en hyggelig aften og jeg håber ikke Kong Frost kommer forbi os inat. Han må godt vente med at puste os i nakken med hans kolde ånde lidt endnu.

    De kærligste hilsner og tanker

    SvarSlet
  3. Super dejligt med et gensyn med denne skønne lyseblå forårsbebuder. Næste år.... skal jeg også have Blue Pearl:)

    Knus Ulla

    SvarSlet
  4. Åh ja så kom jeg til at længes efter foråret. Hvor er den skøn den lille lyseblå - jeg er helt klart mest til de små og "simple" frem for de store og overdådige både når det gælder løg og blomster.
    Rigtig smukke billeder, Signe.

    SvarSlet

Jeg bliver altid glad for en lille hilsen, så du må endelig ikke holde dig tilbage :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...