mandag den 17. februar 2014

Kunne det være baby-juleroser?


For knapt 3 år siden såede jeg nogle julerosefrø i et par potter og stillede dem i skyggen under min rhododendron ved køkkenvinduet.


De er trimlet omkuld nogle gange i årenes løb, formenlig hjulpet på vej af hundepoter, solsorte, orkaner ol., og jeg har flere gange forsøgt at skrabe indholdet op i potterne igen. Men sidste år opgav jeg, da det ikke så ud som om, der var andet end ukrudt, som havde klaret den.


Men da jeg gik og ordnede i bedet under køkkenvinduet i går, opdagede jeg så disse småplanter, der stod, hvor potterne engang havde stået, og så slog det mig, at det måske kunne være baby-juleroser, der var på vej. Hvis der er nogen af jer, der kan genkende småplanterne, må I endelig sige til - det kunne jo være lidt hyggeligt, hvis det alligevel var lykkedes, og jeg kunne da godt bruge en ekstra håndfuld juleroser her i haven :-)

Det tegner i øvrigt til at blive er en skøn solskinsforårsdag i dag :-)

15 kommentarer:

  1. Hej Signe
    Jeg er helt sikker på at det er julerose småplanter der er dukket op i din have.
    Her er vejret også rigtigt fint, så det skal nydes i haven idag ;)

    SvarSlet
  2. Ja, jeg er ganske sikker på at det er baby- juleroser som gror i din hage
    Artig når de er uventet å se, som hos deg! :-D
    Ha en fortsatt fin dag.
    Stein

    SvarSlet
  3. Kære Heidi og Stein
    1000 tak for hjælpen. Og nu er humøret om muligt endnu bedre :-)
    Knus Signe

    SvarSlet
  4. Jeg holder også på, at det er frølinger fra julerosen du har - herligt når sådanne små og uventede overraskelser dukker op. Og det siger bare noget om, at der mange gange er behov for tålmodighed, når vi dyrker vores skønne haver :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er dejligt, med den slags overraskelser. Og du har helt ret i at der er behov for tålmodighed, og det belønnes heldigvis - det kan bare være så svært at vente nogen gange :-)
      Knus Signe

      Slet
  5. Hej Signe,
    Hvor er det spændende, at man sådan selv kan så juleroser og påskeklokker. Selv har jeg også forsøgt, men synes ikke rigtig at det virker. Det går ganske enkelt FOR langsomt.
    Nu er jeg dog fyldt med fornyet mod - tak for det og tak for altid smukke billeder.
    Mathias

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak Mathias. Dejligt, at det kunne give dig fornyet mod til at kaste dig over julerose- og påskeklokkesåning - det har også givet mig selv fornyet mod :-)
      Knus Signe

      Slet
    2. I kommentaren til dette indlæg, har Marie-Louise i øvrigt givet sin opskrift på, hvordan man sår julerosefrøene:
      http://signesvals.blogspot.dk/2011/04/julerose-fr.html

      Det var også den jeg forsøgte at følge :-)

      Slet
  6. Tillykke med dine små babyplanter :-)
    Jeg har en enkelt julerose ude i haven, som jeg købte sidste vinter og plantede ud i foråret. Den står med fine grønne blade, men ikke en eneste blomst har vist sig i år. Hvad der er gået galt ved jeg ikke, håber den kommer på bedre tanker til næste år.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Vivi
      Der er også nogle af mine påskeklokker, der har sprunget det første år over efter de var plantet, men som står med fine blomster nu. Så mon ikke også din nok skal komme på bedre tanker. Det håber jeg - de er bare så fine :-)
      Knus Signe

      Slet
    2. Du har ret, min julerose har bare været langsom starter, for nu er der endelig en blomsterknop helt nede i bunden af planten :-)

      Slet
  7. Jo, det er små Helleborus niger, du har der :-) Det nemmeste er at lade dem selvså sig i haven, så er man sikker på succes. Jeg har et bredt tæppe af H. x hybridus frøplanter lige nu (påskeklokker).

    Sig mig, er du ikke med i Havefolket mere?

    Kh. Marlene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marlene
      Det kan være, jeg bare skal lade naturen råde fremover og lade dem så sig selv - det er ikke altid det belønnes, at man gør sig umage :-)
      Nej jeg er ikke med i Havefolket mere. Jeg fik et ny job for ca. et år siden og det krævede al min energi (og lidt til - så i dag er jeg desværre sygemeldt med stress. Det går dog heldigvis lige så stille og roligt den rigtige vej igen).
      Jeg håber at alt er vel hos dig.
      Knus Signe

      Slet
    2. Nej, ikke lige med juleroser i hvert fald :-) Men sår man frøene med det samme (juni-juli) og lader potterne stå udenfor, burde det blive det samme resultat.

      Åh, hvor grimt med stress, men godt at høre, det går i den rigtige retning. Men heldigvis - kan man sige - siger vores krop selv fra, når det bliver for meget. Det skal vi vel i virkeligheden være glade for :-)

      God bedring - håber, vi ses i år :-)

      Kh. Marlene

      Slet

Jeg bliver altid glad for en lille hilsen, så du må endelig ikke holde dig tilbage :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...