mandag den 26. november 2012

Allium Cernuum

Da jeg sad og bladrede gennem nogle af de mange billeder, jeg tog, da jeg var i Canada i sommers, så faldt jeg over et par billeder af denne søde kombination af rølliker og allium.

Rølliker har jeg masser af i haven, så jeg tænkte, at jeg da måtte undersøge, om ikke man kunne skaffe de søde allium et sted - og hvis jeg var lidt hurtig, kunne det måske nås inden frosten gik i jorden.

Spørgsmålet er bare, hvor man får fat i dem. Jeg har fundet frem til, at det er en Allium Cernuum (ved ikke om den har et dansk navn), men jeg har bare ikke kunnet finde nogle danske forhandlere. Hvis du evt. ved hvor jeg kan få fat i den, må du endelig sige til.

De er da søde sammen, ikk'? :-)

Ha' en rigtig dejlig dag!

19 kommentarer:

  1. Hej Signe,
    Skøn sammensætning. Jeg har selv allium cernuum og jeg mener jeg købte dem hos isabellasmith. Hun har dem dog ikke mere, men her kan du købe frø - hvis du har mod på det: http://www.kerneliv.dk/da/ovrige/915-allium-cernuum.html

    SvarSlet
  2. Hej Signe. Har lige set på www.thyboesminde.dk at de har dem til 35,- kr. pr. stk. De er også utrolig smukke :)

    Mange hilsner
    Lise Lotte

    SvarSlet
  3. Hej Sgne. Ja de er smukke, Jeg har lige bestilt staudefrø hos frøtorvet, og der har de dem som frø - om det nu er den farve du går efter ved jo ikke :-) Her er linket http://www.froetorvet.dk/category/staudefroe-436/

    SvarSlet
  4. Jeg bestilte for nogen år siden hos Impecta, de spirede fint. Allerede andet år gav de blomster - så vidt jeg husker.

    Jeg har taget frø i år, du må gerne få nogen. Min email står på min blog, jeg husker dog ikke altid at checke den, så bare send en kommentar via min blog, hvis jeg ikke svare.

    SvarSlet
    Svar
    1. Uha, det lyder da som et rigtig godt tilbud - må vist straks have sendt en mail afsted :-)

      Slet
    2. Mangler vist alligevel at gøre mail tydelig, men her er den hanne.tilst@gmail.com.

      Frøene ligger faktisk i en lille skål på køkkenbordet, de har ligget et stykke tid og ventet på ´rette øjeblik´. De var fint modne, da jeg tog dem, så jeg har tillid til dem. Husk det er en kuldekimer (det stod på impectas side).

      Hilsen Hanne.

      Slet
  5. Selvom det er for sent nu, så kunne de købes for 37,50 for 10stk hos Eurobulb :http://www.eurobulb.nl/index.php/shop/31/Spring+flowering+bulbs/Allium+%28ornamental+onions%29/small+flowering+varieties.htm

    SvarSlet
  6. Tak for jeres links - de må straks undersøges nærmere :-)

    SvarSlet
  7. Jeg har både købt i Kvickly samt hos vildmedblomster.dk

    SvarSlet
  8. Hvor ser de skønne ud sammen. Det er en fin kombination, som kræver en del planlægning.

    SvarSlet
  9. Hej Signe. Jo de ser rigtig smukke og harmoniske ud sammen. Jeg håber du kan finde de alium, jeg kan desværre ikke hjælpe.

    SvarSlet
  10. Hej Signe

    Ring til Lavendelhaven i Ballerup og spørg Christina om ikke hun kan bestille nogen hjem til dig. Jeg har fået mine derfra i år.

    SvarSlet
  11. jag har frön av den!!! Maila mig så kan jag skicka till dig...Min frölista är här http://myrentedgardenseeeds.blogspot.se/
    Ha en underbar dag!!

    SvarSlet
  12. Hvor er det nogle super skønne billeder og fantastsik smuk sammensætning - kan godt forstå det er en MÅ-HA´. De minder om de rosenløg/Allium roseum jeg sætte sidste efterår-

    Knus Dorthe

    SvarSlet
  13. Jeg kan fortælle dig at den formere sig meget hurtigt. Jeg startede med en potte med 5 løg og har delt den hvert år. Den er flittig til at sætte side-løg og frø!
    Hvis du får fat i løg så husk at sætte dem dybt (ca. 10 cm. under jordoverflade. Jeg har nemlig gjort den fejl at sætte den for højt med det resultat at blomster stængler blev meget høje og brækkede i vind og vejr :O(

    SvarSlet
  14. Hej Signe
    Jeg kan se, at du allerede har fået hjælp fra mange sider. Det undrede mig imidlertid, at du ikke kunne finde disse søde allium, så jeg prøvede to forskellige google kombinationer på computeren. Hvis man bare googler allium cernuum, kommer der en hel masse mere eller mindre uoverskueligt op. Hvis du imidlertid tilføjer 'dk' - altså allium cernuum dk - finder du en hel del her i Danmark, både planter og frø.
    En anden gang skulle det altså være nemmere og hurtigere at finde, hvad du søger.
    Happy Allium Gardening
    Jytte
    www.danishknitdesign.com

    SvarSlet
  15. Ja, den allium er da helt vidunderlig - er selv stødt på den flere gange i år og må vist have fat i løg til næste år.

    Smukke fotos.

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  16. Håber frøene er vel ankomne og at de lykkedes. Jeg har selv lige sået en lille portion.

    God weekend.

    SvarSlet

Jeg bliver altid glad for en lille hilsen, så du må endelig ikke holde dig tilbage :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...