tirsdag den 6. november 2012

Tanker omkring fiaskobedet


Nogen har sikket opdaget, at jeg for lidt over en uge siden havde et indlæg på HAVEFOLKET, der handlede om mit fiaskobed i forhaven. Jeg har ikke tidligere skrevet om det her på bloggen (for hvem har lyst til frivilligt at udstille sine fiaskoer ;-)). Men nu fik jeg altså taget mig sammen, for dels har jeg erfaret at havefolk generelt er både søde og overbærende, og dels er det jo svært at få sparring og gode råd, hvis man ikke fortæller, hvad der er galt - og jeg vil rigtig gerne have både sparring og gode råd.


Det fik jeg heldigvis også masser af på mit indlæg på HAVEFOLKET, og det fik sat en masse tanker igang, som jeg havde lyst til at dele her på bloggen.

Problemet med fiaskobedet er i korte træk, at jeg ikke kan få noget til at gro op ad hækken og at der generelt trænger til en god omgang jordforbedring i dette sandede og sydvendte bed.


Mine overvejelser har gået på, om jeg skulle fjerne hækken og udskifte den med hvidt stakit og roser, eller om jeg skulle ændre min haveplan, så der ikke var bed langs hækken.

Jeg havde egentlig næsten bestemt mig for det første, men på baggrund af de mange kommentarer jeg fik på indlægget, har jeg nu forsøgt at lege lidt med haveplanen for at se om det sidste måske alligevel kunne komme til at fungere - det ville alt andet lige være lettere, hvis hækken kunne blive stående, og den giver jo også en god afskærmning for indkig.


Lige nu ser det ca ud som på tegningen til venstre, og den oprindelige plan var at det skulle blive noget i retning af tegningen til højre, med en overdækket veranda bygget på huste og et stor bassin i forhaven, der fulgte bedets former. Da jeg hverken har haft lyst til at opgive veranda eller bassin, har kunsten været at finde en løsning, hvor de kunne integreres.


Det har i første omgang bragt mig frem til denne plan - der er bare et første udkast, og slet ikke færdigt, men jeg synes, det kunne være fedt at høre, hvad I andre tænker, før jeg bevæger mig alt for meget videre med planerne. 

I korte træk er det et forsøg på at bevare den gamle plan, men at indarbejde en sti langs hækken. Da jeg dermed midster noget bed i bredden har jeg kompenseret ved at gå i højden, ved at bygge en ramme omkring forhaven, som ved stien langs hækken bliver til en en-længet pergola med blåregn, der kan danne bagtæppe for bedene.

Jeg har også forsøgt at tegne det ind på et par fotos fra forhaven, så man bedre kan se det for sig:


Her et foto taget fra det nordvestligste hjørne i sommers


Og her har jeg tegnet noget af verandaen ind i højre side, en lav afskærmning ud mod havegangs-området og bassinet i forgrunden. I bedene har jeg tænkt på bl.a. at sætte solhat, indianermynte og forskellige græsser, så det bliver ret let og luftigt (og passer til vækstbetingelserne).


Her ser man forhaven fra det, der engang bliver verandaen - også fra i sommers.


Og her med den høje indramning/pergola, der skal beklædes med blåregn.


Når det lille kirsebærtræ og magnolien engang vokser til, vil det blive noget i den her stil. Jeg er som sagt langt fra sikker på, at det skal være en løsning som denne. Lige nu leger jeg bare - men det kunne være fedt at høre, hvad I andre tænker :-)

20 kommentarer:

  1. Hej Signe,
    Jeg synes det er sjovt at se, når du leger med programmerne. Det giver en god effekt, og det er meget nemmere at forestille sig, hvordan det bliver.

    Jeg synes det ser godt ud, men jeg tror ikke jeg ville lave spejlbassinet så stort, og jeg tror det er pænere, hvis det bliver rundt. Fordi der er så mange rette linjer, vil det bløde det lidt op.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Lene

      Jeg synes også, det er ret sjovt at lege med tegneprogrammerne - selvom proportionerne ikke er helt præcise, så giver det alligevel en fornemmelse af, hordan det kunne komme til at se ud.

      Og 1000 tak for input. Jeg ved godt at bassinet er ret stort (og måske også for stort), men jeg savner sådan vand, og havde planer om at det skulle være et rigtig bassin/havedam og ikke bare et lavt spejlbassin. Men nu må vi se, hvad det bliver til - planerne er jo langt fra lagt fast endnu ;-)

      Knus
      Signe

      Slet
  2. Kære Signe.

    Nu kender jeg ikke meget til hverken din have eller kolonihaveforeningens regelsæt, så det kan være lidt svært at råde. Dog vil jeg skrive følgende til dig (– måske strider det helt mod et eller andet i haverummet, som jeg ikke ud fra fotos her kan se):

    Jeg synes valget at sti rundt langs hækken er fornuftig og har flere åbenlyse fordele. I en lille have kan man være angst for at tage noget fra det store haverum, men ofte vil det ikke betyde det store i oplevelsen af selve rumstørrelsen, men tilføje haven en mængde nye kvaliteter. At bevæge sig rundt i og om bagved giver i min optik mere til haven end de kvm som ellers havde været lagt ud til ekstra græsplæne!

    Mit hurtige råd vil dog være, om ikke du måske i stedet for den løsning du skitserer på med hegn der er lukket i bunden og så åbent helt op til overlæggeren, skulle overveje at lave en konstruktion med smalle horisontale lister i fast rytme fra top til bund? En rytme som kunne gentages i de lave hegn…?

    Grunden til jeg skriver dette er, at jeg mener der herved vil komme en interessant filter-oplevelse i haven og gøre det bagvedliggende mere dragende. Et transparent lag mellem dit haverum og verden udenfor, samt forstærke de vandrette linjer i rummet. Skærmene vil, som du skriver, kunne tilplantes med eksempelvis blåregn (husk de kræver en del af konstruktionen) og vil give liv og foranderlighed op mod din mere stationære hæk i baggrunden.
    Konstruktionen mener jeg ikke bør tilplantes hårdt med klatreplanter, men indtages blidt, så solen kommer igennem og det hele får lov at flimre og filtrere.

    Jeg tror det vil være et vidunderligt syn og give ro og intimitet til haverummet uden på nogen vis at fysisk lukke af for omverdenen.

    Mange hilsner fra
    Katinka

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Katinka
      1000 tak for din super inspirerende kommentar - den skal der klart tænkes videre på :-)
      Knus
      Signe

      Slet
  3. Hej Signe Lyder godt at du har fået tankerne lidt væk fra at hækken skal væk og at du vil flytte bedet i stedet, jeg nåede ikke og svare på dit indlæg i havefolket, men håbede at du kom til den konklusion, så nu er resten jo bare og lege videre med alle iderne og kan se at Katinka er kommet med gode råd.
    Hilsen Helle som også leger med haveplan ( havde min første kursus dag i går)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, der skal klart leges videre med Katinkas input - og måske fører det til, at hækken alligevel overlever :-)
      God fornøjelse med dine planer - det er jo en ret hyggelig og inspirerende vinter-beskæftigelse :-)
      Knus
      Signe

      Slet
  4. Jeg tror Katinka ved, hvad hun taler om, så jeg holder lav profil. Jeg vil dog lige sige, at det vil være en stor lettelse for dig ikke at skulle fjerne hækken, for det er da et kæmpe arbejde for en lille kvinde.
    Held og lykke med projektet.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Du behøver absolut ikke at holde lav profil Lisbeth - alle input er velkomne :-)
      Men du har helt ret i, at det vil være noget lettere at lade hækken stå - det taler bestemt også for at tænke videre i dette spor :-)
      Knus
      Signe

      Slet
  5. Godaften Signe.Det ser spændende ud med dit nye projekt.Jeg synes som Lene at spejlbassinnet måske bliver lidt for stort til din have.
    Jeg kan godt forstå at du beholder thuja hækken,men du kan måske klippe den lidt ind,så den ikke fylder så meget.Jeg er sikker på at den overdækkede veranda bliver et stort plus for haven.Er lidt i tvivl med hensyn til pergola hele vejen rundt.Men ser frem til at se hvad du finder ud af.God aften knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg Jette
      Jeg er allerede igang med at klippe hækken ind, for du har helt ret i, at den fylder meget mere, end den behøver. Jeg glæder mig også helt vildt til verandaen - den er foreløbig det eneste, det ligger helt fast i min haveplan. Så må vi se, hvad resten ender med til sidst :-)
      Knus
      Signe

      Slet
  6. Jamen sødeste Signe sikke skønne efterår/vinter drømmerier og skitser du har gang i.....det er en fantastisk måde du visualisere det hele på.

    Jeg syntes bestemt at du skal bevare den grønne hæk og en sti rundt ved hækken tror jeg du bliver glad for.....jeg har selv gjort det samme på den lange side i min have....først hæk, så flisegang og så endelig luft og plads til et frodigt bed der ikke helt bliver drænet af hækkens higen efter næring. Det fungerer fint og give haven lidt hulestemning og lyst til at vandre rundt og se det hele fra den anden side.

    Jeg vil holde med Lene i størrelsen af bassinet.....umidelbart ser det stort ud - og så er det jo nok en gang smag og behag men jeg er heller ikke så begejstret for den lidt "barokke" form på bassinet - jeg syntes ikke det er så "kolonihaveagtigt"....måske mere formen til et fransk slot. Håber virkelig ikke det bliver taget ilde op men nu var du så fri at spørge ;0)

    Uanset hvad og hvordan så er jeg sikker på at din forhave bliver en oase og så er der jo et ordsprog der lyder "Mit hjem er mit slot" og haven må jo så være vores park og din park er på vej til at tage form ingen tvivl om det.


    .....og du ved jo at jeg kun kan hylde tanken om et præriebed ;0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
    Svar
    1. Sødeste Dorthe, jeg kunne da ikke drømme om at tage det ilde op - tvært imod sætter jeg stor pris på ærlighed, og specielt i den her fase er det skønt med så mange input som muligt, og gerne nogen der trækker i andre retninger, end dem man selv har tænkt (det er måske knapt få fedt, når bassinet er gravet ud ;-)). Jeg har nu forelsket mig lidt i det "barokke" bassin, men det er jo ikke alle forelskelser, der nødvendigvis skal handles på - om den her bliver en af dem må tiden vise, men foreløbig er det inde i varmen. Og måske er det netop modsætningerne i kombinationen af barok-symetri, prærie og kolonihave, der tiltaler mig - vil dog ikke afvise, at jeg på et tidspunk kommer til den erkendelse, at det ikke kan kombineres (af mig), men der er jeg ikke nået til endnu ;-)

      Dejligt at høre, at du har gode erfaringer med din sti langs hækken - det er meget muligt, jeg også lander på den løsning, og jeg er i hvert fald mere stemt for den nu, hvor jeg har siddet og leget i tegneprogrammet.

      Knus
      Signe

      Slet
  7. Hej Signe.
    Det ser rigtig spændende ud, og sikke dejligt med gode råd. Glæder mig til at følge med og se hvad det bliver til :-)
    Hilsen Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Anette
      Jeg glæder mig også rigtig meget til at se, hvad det ender med til sidst :-)
      Knus
      Signe

      Slet
  8. Hej Signe

    Jeg synes også at bassinet ser lidt stort ud. Og så tror jeg, at jeg ville være flink at dele min haveskønhed (hvis den var min) med forbipasserende. Med den hvide vereanda ville det være noget så yndigt med et hvidt stakit og roser - og blåregnen kan jo, over tid, tage lidt af kiggene. Nu kan jeg heller ikke fordrage cypresser og det spiller måske ind.

    vh
    Bettina

    SvarSlet
  9. Hej Signe
    Det er et fantastisk projekt du der overvejer, jeg er vild formen på dine bede og syntes at de sammen med thuja hækken får mig til at tænke på noget Italiensk renaissance stil som i mine øjne bliver mere sammenhængene hvis du i stedet, f.eks. murer 4 firkantede søjler til at bære pergolaen, og endnu bedre... gør de bageste 2-3m til en flisebelagt veranda med endnu en række murede søjler helt inde ved hækken, og så forbinder dem med pergolaoverliggere hen over verandaen, som støtte for blåregn "taget".
    Det vil give et (med tiden) pragtfuldt let skygget verandarum og en smuk sammenhængene baggrund for dit vandspejl. Hele det flotte bedmønster skal så rykkes frem, og kunne blive til en sti hvis du lægger nogle ekstra rækker sten på indersiden af kantmønsteret. I midten af den sti det giver, kan du lave et stort vandbassin med muret kant i samme sten som søjlerne. (og samme mønster som stien)
    Bedet udenfor sti/vandbassin kunne så kantes med en minihæk så man bedre ser det flotte mønster du fra start af har brugt som bedkant. Du får så ikke en siddeplads i midten af haverummet, men et vandspejl der virkelig bliver flot :) Til gengæld får du en siddeplads på hele den lange veranda langs thujahækken.
    Da området jo ligger som udsigt fra huset, har du jo helt frie hænder stilmæssigt.
    Ihh.. hvor er det spændende at drømme sådanne tanker!
    Held og Lykke med dit spændende projekt :)
    Hilsen Alice

    SvarSlet
  10. Hej Signe
    Du er som sædvanlig helt ustyrlig i både planlægningsfasen og udførelsesfasen!
    Inden denne kommentar er udgivet, har du garanteret gravet en guldfiskedam i anseelig størrelse i forhaven omkrandset af sortmalet pergola...(er bare dødmisundelig over, at mit mest krævende havearbejde i dette efterår har været at studse en buksbomkugle ved hoveddøren)
    Et bassin i forhaven vil sikkert være virkelig skønt, pergolaen er jeg mere i tvivl om tager for meget af lyset. Sådan nogle blåregn vokser helt vildt! Om ikke andet, så husk at blomsterrankerne kan være 50-70 cm lange og derfor kræver en meget høj pergola.
    Jeg glæder mig rigtig meget til at se, hvad du beslutter dig for!
    Hilsen Pia


    SvarSlet
  11. Kære Signe

    Jeg vil ikke kommentere på dine linjer men dog lige pippe med om et par af dine og andres idéer.

    Da jeg overtog min lille have, var der en lille havedam allerede (som var i en HELT forfærdelig stand i lighed med alt andet). Den er ganske vist så lille, at jeg kalder den et havehul. Ca. 150 liter. Jeg nænnede ikke at fjerne den i forbindelse med omlægningen af min have. Vandspejl er megasmukke, men et "rigtigt" vandhul er megadragende. Ikke blot for dit blik men også for et spændende dyreliv. Jeg har ikke et vandspejl i havehullet, for jeg har masser af nøkkeroser til at skygge for guldfiskene. Myggestik får mig til at ligne elefantmanden, så det var mit motiv for at sætte fisk i dammen. Der bor også en tudse om sommeren. Jeg fodrer fuglene både sommer og vinter, og de både drikker og bader i dammen. Jeg har sat et lille soldrevet springvand derned uden at benytte en dysse. Dvs. at det står og pludrer, giver ilt i vandet og er i det hele taget hyggeligt.

    Du ved, at blåregn er lige så ustyrlige, som de er smukke. MEN. Jeg købte selv en blåregn sidst på sommeren, som man kalder en "dværgblåregn". Lad dig ikke snyde. Den bliver stadigt stor - 5 meter - men er lettere at styre og skulle blomstre allerede 1. år! Mange har svært ved at få wisteria til at blomstre, men denne skulle være noget særligt. Hvis du googler Wisteria Frutescens Amethyst Falls, kan du læse lidt om den.

    SvarSlet
  12. Kære Signe
    Du har allerede fået mange kommentarer og ideer om dette og hint, men jeg vil også være med;)
    Jeg synes at du skulle have klippet din hæk i siderne så den bliver en stram ramme op mod dine ideer, men du har sikkert en god grund til at den er som den er. Jeg tror dog at hækkens frodighed har stor betydning for at dit bed ikke fungerer for den tager jo alt næring fra området, når den ikke bliver stækket.
    Det vil være dejligt med en slags pergola langs hækken. Jeg kan virkelig godt lide Katinkas ide og så er det jo at jeg tænker på hvor flot det var med kastaniehegn sammen med stolper (måske husker du mit indlæg fra Floriaden i sommer)
    Jeg synes at det bliver meget kompakt med det lave sorte hegn og der er også lidt med bassinformen som stikker ud i forhold til den vidunderlige Pippi-veranda, men nogle gange bliver man alligevel overrasket når man ser tin i virkeligheden, såehhh....... jeg glæder mig til at læse forsættelsen. Du er så god til at visualisere det så det skal nok blive godt:o)
    Knus

    SvarSlet

Jeg bliver altid glad for en lille hilsen, så du må endelig ikke holde dig tilbage :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...