mandag den 21. august 2017

Blomstrende cyklamen

Jeg plantede en del cyklamen/alpevioler i haven forrige forår, som jeg havde bragt med mig hjem sammen med en del påskeklokker fra det skønne lille gartneri "Spiren".

De blomstrede alle sammen, da de blev plantet, så jeg gik ud fra, at de udelukkende var en forårsfornøjelse, men lige nu er der alligevel en del af de små cyklamen, der har besluttet sig for at blomstre.

De er ret fine, og jeg glæder mig over dem, men jeg håber ikke, det betyder, at jeg så slet ikke får fornøjelsen af dem til foråret - men det vil jo vise sig.

9 kommentarer:

  1. Der er indtil flere af vores planter som blomster to gange. Og enkelte har både bær fra sidste blomstring plus nye blomster på vej. Det er nok det foranderlige vejr der snyder planterne til at producere det som skulle komme til foråret, allerede nu. Det har jeg oplevet før, så der kommer sikkert også (men lidt færre) blomster igen til foråret.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg håber du har ret i, at der også kommer lidt blomster til foråret. Jeg googlede mig frem til, at der er nogle af sorter cyklamen, der er efterårsblomstrende, men det er lidt mærkeligt, at de stort set allesammen blomstrer nu, nå de tidligere har blomstrer om foråret. Det er måske bare lidt vejr-forvirring, som du foreslår :-)

      Slet
  2. Nogle cyklamen kan overvintre. Jeg har i en tidligere have haft en lille pink cyklamen, der overvintrede. Den stod beskyttet på et trappetrin. Du kan jo prøve :-)
    Mange hilsener, Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Alle dem jeg har i haven, burde være hårdføre, og foreløbig har de klaret den sidste vinter fint. Det er bare lidt mystisk, at de er begyndt at blomstrer på denne tid af året :-)

      Slet
    2. Mine blomstrede også nu. Kan det tænkes, at gerneren havde drevet dem frem til at blomstre i foråret, og at de nu bare er 'normale'?
      Og ellers giver jeg jer ret i at det må tilskrives vejret. Som jo ellers ikke har været så koldt. Bare ustyrligt. Spændende at høre, hvad de gør til næste år.

      Slet
  3. Så söta! Jag planterade cyklamen i våras, undrar om mina också tänker blomma i höst?
    Hälsar
    Katarina

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, de er rigtig fine. Men de er næsten endnu findere om foråret, fordi der ikke er så meget andet, der blomstrer og tager opmærksomheden :-)

      Slet
  4. hmmm, jeg har både efterårsblomstrende og forårsblomstrende Cyklamen, og så vidt jeg kan se så holder de sig sådan nogenlunde til de årstider, som de er beregnet til.... ville da ellers være dejligt med 2 gange blomstring :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, det gør absolut ikke noget, hvis de blomstrer to gange :-)

      Slet

Jeg bliver altid glad for en lille hilsen, så du må endelig ikke holde dig tilbage :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...