mandag den 13. juli 2015

Så faldt der træer

Så har jeg igen haft besøg i haven - denne gang af tre professionelt mortorsavssvingende mænd og deres maskiner. Og jeg skal da lige love for, at de var effektive.

Da de kom i morges, så lysningen i skoven nærmest huset således ud. 

Og her 10-12 væltede træer senere. (Nu venter der så en del arbejde med oprydning og brændekløvning, som jeg sikkert kan gå og "hygge" mig med resten af sommeren ;-))

Det store asketræ er jeg rigtig glad for, men det blev presset af de omgivende træer, og de tog noget af udsynet til den smukke trækrone.

Men nu er den blevet befriet, så man rigtig kan se den :-)


Jeg vil gætte på, at den er omkring 20 meter høj. Er den ikke smuk? 

Fra den modsatte vinkel (set fra akaciøen i baghaven), så det således ud i morges

Og her er udsigten her til eftermiddag. Ud over at få åbnet op mellem lysningen i skoven og baghaven, så er de to birketræer i rhododendronbedet også væk nu.


Så nu kommer det gamle æbletræ med klatrehortensiaen også mere til sin ret (billedet til venstre er fra forrige uge).

Det har bare givet så meget lys og luft, og betyder at der nu også kommer eftermiddags sol i baghaven - helt ned til akacieøen som man kan se yderst til højre. Før var der kun sol om formiddagen, så nu skal jeg nok til at vande alle de ny planter, jeg har sat her, endnu oftere.

 Der blev savet og væltet ...

... og transporteret grene og stammer rundt i haven. Der er tydelige spor efter dækkene i græsset, men jeg håber, det kommer sig igen uden for meget traktose.

Det store nåletræ på den anden side af huset blev også fældet, men det viser jeg en anden dag, for min harddisk er løbet tør for plads og nægter at hente de sidste billeder ind på computeren. Jeg må vist ud og anskaffe mig lidt ekstern lagerkapacitet hurtigst muligt.

11 kommentarer:

  1. ja det må da ha lysnet gevaldigt - men har du så slet ingen skov nu..... vi mangler nogen drone billeder ha ha. Og sikke nogen muller du får på overarmene med al det brænde du skal kløve :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det har lysnet helt vildt. Der er masser af skov tilbage (jeg har 7.000 m2 i alt, og det er kun her tættest på huset, at jeg har fået ryddet lidt, så det bliver lidt mere have-/parkagtigt. Resten af skoven er meget vildtvoksende og skovagtig :-)
      Knus
      Signe

      Slet
  2. Hej Signe.Hvor er det skønt at der nu kommer både sol og luft ned i bunden.
    Og godt at du havde professionelle folk til det hårde arbejde.
    Nu må du vist ønske dig en flækkemaskine..................den er ret effektiv.
    Men du kommer da ikke til at fryse til vinter.
    God aften i bjergene knus Jette

    SvarSlet
  3. Ja det rykker noget at få professionelle folk på til den slags opgaver.
    Dit asketræ er rigtig kommet til sin ret, og godt med noget mere lys og luft :-) Det ser måske voldsomt ud, men det er godt at få ryddet op :-)
    Tænk på at det giver gode mave- og overarmsmuskler, når du skal til at svinge øksen. Jeg kender alt til det, for jeg har lige været hele turen igennem. Der er vist fast arbejde til at pænt stykke tid med at kløve - rigtig god arbejdslyst ;-)

    SvarSlet
  4. Smuk gamme asketræ du har og den er virkelig kommet til sin ret nu. Der er vidst varme i mere end en forstand i den bunke, og god træning også ;) men smuk er det blevet og dejlig med lys også.

    SvarSlet
  5. Hvor er det blevet fint! Der er jo stadig masser af træer, men også lys og luft - sikke mange nye muligheder det åbner. Og med at det brænde kan du da få varmen flere gange - go' arbejdslyst!

    SvarSlet
  6. Hvor giver det meget lys - smukt asketræ. Det er et skønt sted du har.

    SvarSlet
  7. Dejligt meget brænde til kolde vintre. :) Glæder mig til et besøg, når du holder åben have engang.

    SvarSlet
  8. Hold nu op hvor ser det godt ud. Du får virkelig noget fra hånden. Sidder ind imellem og smågriner lidt... syntes du var flittig i din gamle have, men projekterne har fået en noget større målestok i denne have. Der bliver knoklet og det bliver så flot! :o)

    SvarSlet
  9. Hej Signe... Den lille "gummiged" som du har haft inde og kører vil ikke skabe traktose. Der skal noget mere til :) Men det kan være, hvis jorden har sat sig under den - Det kræver lidt topdress for at rette hjulspor op.

    Godt kæmpet! god sommer!

    SvarSlet
  10. Hei Signe. Jeg synes hagen din er som et vidunderlig eventyrland! Det er virkelig kjekt å lese og spesielt å se alle de flotte bildene du legger ut! Tusen takk for at du deler! Klem fra Anne-Kristin

    SvarSlet

Jeg bliver altid glad for en lille hilsen, så du må endelig ikke holde dig tilbage :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...