søndag den 26. juli 2015

Nyt fra hønsegården

Min datters tre små Maran kyllinger var efterhånden ved at blive for store til det lille kyllingeskur, så nu er de flyttet ud i den ene ende af den store hønsegård. Helt voksne er de ikke endnu, men man kan godt fornemme, at Hamlet her en dag blive en rigtig flot hane.

Ud over de to mørke Maran-piger, så har han også fået selskab af to nye piger en lysebrun og en grå. De er Grünlæggere - en blandingsrace, der lægger turkis/grønne æg. Maranerne lægger mørkebrune æg, og hvis man mikser de to, så skulle deres kyllinger komme til at lægger grønne/olivenfarvede æg - det bliver jo helt festligt, at skulle servere blødkogte æg til den tid :-)

Men der går nok et par måneder, før vi får de første æg at se, og Hamlet har ikke vist den fjerneste interesse for de to nye piger (tvært imod hakkede han efter dem de første par dage, hvis de kom for tæt på).

Til gengæld har Othello (vores store flotte galende og meget kønsmodne Sussex-hane) vist overordentlig stor interesse for alle de nye piger, der er flyttet ind i den anden ende af hønsegården, og han har utrætteligt spankuleret frem og tilbage, og frem og tilbage langs hønsenettet og charme-pludret til tøserne, mens han egne to høns nysgerrigt har fulgt lige i hælene på ham.

Stod det til de to nye Grünlægger-piger, så er jeg ikke i tvivl om, at de meget hellere ville være havnet på den anden side af hegnet, men det kommer der jo ikke nær så fine æg ud af. Og mon ikke at Hamlet også skruer charmen på, når hormonerne for alvor får fat? Jeg tror det - spørger man Othello, så er det i hvert fald nogle ret lækre unge damer :-)

Her kommer også lige et par aftenbilleder fra haven:

Den første purpursolhat er sprunget ud. 

Lavendelerne ser ud til at trives

Og så er en ny blomst sprunget ud på den lille nøkkerose i havebassinet.

Ha' en dejlig aften!

2 kommentarer:

  1. Hvor spændende med høns. Jeg skal selv til at have høns, så jeg suger al information til mig! Har du billeder af hønsehuset på bloggen,? glæder mig til at følge dit hønseprojekt. Jeg skal dog kun have høns, ingen hane til mig. Det duer ikke i centrum af Aalborg. Havehilsner

    SvarSlet
  2. Hej Signe, det er jo en hel HC.Andersen fortælling du der har gang i :o) hvor er de blevet et par smukke unge damer, dem vi kender som kyllinger. Det bliver spændende at se æggene.
    Mange hilsner fra Linda og Alma

    SvarSlet

Jeg bliver altid glad for en lille hilsen, så du må endelig ikke holde dig tilbage :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...